Kielce v.0.8

Fotografia
II Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny „Wszystkie Dzieci Åšwiata”

 drukuj stron�
Fotografia
Wys�ano dnia 05-06-2008 o godz. 13:50:48 przez much 2677

Tematyką konkursu - otwartego dla wszystkich fotografujących - było przedstawienie życia dziecka w realiach współczesnego świata. Jego szeroka formuła spowodowała, że napłynęły prace o zróżnicowanym charakterze, pochodzące z wielu środowisk fotograficznych naszego kraju.

Jury stojąc przed zadaniem wyboru najlepszych fotografii spośród 496 nadesłanych przez 157 autorów, w pierwszej fazie oceny zakwalifikowało 142 zdjęcia na wystawę, a w dalszym jej toku nagrodziło pojedyncze zdjęcia i 2 cykle, o wyrównanym poziomie, co znalazło swój wyraz w przyznaniu oprócz Grand Prix aż trzech równorzędnych miejsc (otrzymały identyczną ilość punktów!), i jednego wyróżnienia. Ponadto jury przyznało 6 dyplomów.

SpodobaÅ‚o siÄ™ zdjÄ™cie Doroty Rak z Bielska BiaÅ‚ej pt. „Koniczynka” - bardzo ciepÅ‚y, spokojny, peÅ‚ny w swej prostocie subtelnego uroku, romantyczny portret dziewczynki z wianuszkiem, który delikatnym Å›wiatÅ‚em i kolorytem podkreÅ›la jej niewinność i urodÄ™. Z jednej strony jest w tym zdjÄ™ciu coÅ› z nastroju oczekiwania na przeznaczenie, z drugiej – odrobina pretensjonalnoÅ›ci, i spiÄ™cie tej zawartoÅ›ci jest wÅ‚aÅ›nie intrygujÄ…ce.

Inaczej za to przemawia sportowe zdjÄ™cie Moniki Stachnik-Czapli z Krakowa, która pokazaÅ‚a pracÄ™ zatytuÅ‚owanÄ… „Trening”, ukazujÄ…cÄ… w ciekawej, dynamicznej kompozycji wzmocnionej kontrastem koloru, z nietypowej, ptasiej perspektywy portret mÅ‚odego judoki. UdaÅ‚o siÄ™ jej dobrze uchwycić chÅ‚opaka w momencie kulminacji skupienia przy wykonywaniu ćwiczenia, a jego biaÅ‚y strój przyciÄ…ga uwagÄ™ widza dodatkowo równoważąc kolory: czerwieÅ„ i zieleÅ„ maty.

Nagrodzono też monochromatyczny cykl wymownych portretów w plenerze Agnieszki Dejnak z Sosnowca, ujawniający plastyczne kształtowanie formy obrazu za pomocą twórczej wyobraźni i umiejętność wykorzystania odpowiedniej techniki. To intuicyjny zapis ulotnego czaru i swobody dziecięcego świata, rządzącego się własnymi prawami, będący jednocześnie udaną próbą pokazania odmiennych emocji; wyciszonych lub spontanicznych, które przywołują nasze własne dzieciństwo.

Wyróżnienie zdobyło psychologiczne studium chłopca wykonane przez Julitę Matusiak z Gądkowa Wielkiego. Jej cz.-b. zdjęcie cechuje aura tajemniczości, dobrze podkreślająca stan napięcia wewnętrznego modela, co dodatkowo uwypukla pionowym rozkładem świateł i cieni budujących mocną formę obrazu.

PropozycjÄ… odmiennÄ… (nie tylko do tych nagrodzonych, ale w ogóle wiÄ™kszoÅ›ci nadesÅ‚anych fotografii) w podejÅ›ciu do tematu konkursu okazaÅ‚ siÄ™ cykl zdjęć Zbyszka Carewicza pt.„Hipoterapia”. Autor zdobyÅ‚ siÄ™ na wysublimowanÄ…, spójnÄ… rozgrywkÄ™ plastycznÄ…, ukazujÄ…c w formie ekspresyjnie zmodyfikowanych obrazów i naÅ‚ożonych plam nieco tajemniczy kontakt czÅ‚owieka ze zwierzÄ™ciem. Autor unikajÄ…c dosÅ‚ownoÅ›ci pozostawiÅ‚ widzowi sporo przestrzeni dla jego wÅ‚asnych interpretacyjnych skojarzeÅ„, co na tle innych zdjęć zdecydowanie wyróżniÅ‚o tÄ™ multiplikacjÄ™ udowadniajÄ…c przy tym, że opracowanie artystyczne bywa niekiedy znacznie ciekawsze i ważniejsze niż niecodzienna, czy nawet dramatyczna sytuacja dziecka na zdjÄ™ciu. Åšwiadczy ponadto o dużej wrażliwoÅ›ci autora, który subiektywnym zapisem swoich wspomnieÅ„ odtwarza ciÄ…g zaobserwowanych zdarzeÅ„, buduje intymnÄ… narracjÄ™ szerokÄ… rozpiÄ™toÅ›ciÄ… nastrojów i napięć przenikniÄ™tych ostrym Å›wiatÅ‚em, a to z kolei tworzy takie przestrzenie, które pomagajÄ… unieść siÄ™ w nierealny Å›wiat marzeÅ„ i fantazji. PatrzÄ…c na te obrazy wydaje siÄ™, jakby ktoÅ› ukazaÅ‚ furtkÄ™ wiodÄ…cÄ… do innej, metafizycznej rzeczywistoÅ›ci, gdzie wystarczy tylko nacisnąć klamkÄ™. To sÄ… obrazy, które intrygujÄ…, prowokujÄ… a zarazem stanowiÄ… zachÄ™tÄ™ aby do nich jeszcze raz powrócić, odczytać na nowo, posmakować form, wypatrzyć nowy detal, odkryć rÄ…bek tajemnicy...

Przewagę wśród nadesłanych na konkurs zdjęć stanowiły rozmaite portrety dziecka: klasyczne, pozowane, naturalne, inscenizowane, socjologiczne nastrojowe i poetyckie. Były cykle reportażowe, zdjęcia humorystyczne, błahe, beztroskie i szalone. Były też prace poważne, budzące głębszą refleksje nad godnością i kondycją człowieczeństwa, świadczące o dobrze rozwiniętym zmyśle obserwacji, ostrym spojrzeniu i krytyce zastanej rzeczywistości. Nie było za to eksperymentów, przetworzeń komputerowych i kreacji.

Wiele pokazanych fotografii rodząc klimat wymiany poglądów uświadamia, że bez względu na obszar, tradycję i obyczaje w których wychowują się dzieci, to ich szczerość i spontaniczne emocje; smutki, radość i szczęście są niezależne od miejsca ich pobytu i narodowości, że wszędzie są w gruncie rzeczy do siebie podobne. W tym truistycznym stwierdzeniu jest jednak jakaś ponadczasowa myśl, dzięki której spoglądając z dziecięcej perspektywy na wielkie i małe sprawy tego świata wybijamy się ponad jego różnorodność, ponad mody, podziały i aspekty współczesnej kultury, w tym problemy etyczne i moralne. To wartość, która wywołuje nieobojętną postawę wobec tak przedstawionego środowiska.

PrzeglÄ…d prac dostarczyÅ‚ spostrzeżeÅ„, że spora część autorów nie wyszÅ‚a jednak zbyt daleko poza naÅ›ladowanie rzeczywistoÅ›ci i ilustracyjność. Niektórzy uczestnicy konkursu nadsyÅ‚ajÄ…c caÅ‚e serie zdjęć niedopracowanych, w niekorzystnym oÅ›wietleniu, z nadmiernÄ… iloÅ›ciÄ… rozpraszajÄ…cych szczegółów, zdjęć bardzo do siebie podobnych - osÅ‚abili przez to siÅ‚Ä™ ich wyrazu i niepowtarzalność. PosÅ‚ugiwanie siÄ™ formÄ… cyklu stwarza prawdopodobnie w ich mniemaniu „mocniejszy”, synergiczny zestaw, którego ekspresja jest wiÄ™ksza od sumy siÅ‚y wyrazu poszczególnych elementów, lecz najczęściej byÅ‚o to pozbawione dramaturgii proste, mechaniczne, ledwie dekoracyjne zestawienia o podobnej formie lub tematyce z których niewiele ponadto wynikaÅ‚o. UwzglÄ™dniajÄ…c te zastrzeżenia jury w kilku przypadkach zdecydowaÅ‚o siÄ™ dokonać korekty w doborze prac nadesÅ‚anych w zestawach. Nie chodzi tu jednak o zniechÄ™cenie kogokolwiek do wykonywania serii, a tym bardziej do wziÄ™cia udziaÅ‚u w konkursie – wprost przeciwnie! Trzeba jednak pamiÄ™tać, że dzieci sÄ… równie wdziÄ™cznym co trudnym tematem, a nieprzemijajÄ…cy temat „dziecko” inspiruje od dawna wszystkie pokolenia fotografów przynoszÄ…c każdego dnia miliony zdjęć milusiÅ„skich, co wcale nie oznacza, że „ilość rodzi jakość”. Pozorna Å‚atwość tematu, jego popularność i uczuciowy stosunek do dzieci czÄ™sto owocujÄ… „nadprodukcjÄ…” standardowych ujęć, które w zasadzie nie powinny opuszczać rodzinnego albumu. Owszem, spoÅ›ród dużej iloÅ›ci prac można wybrać te najlepsze, ale wymagana jest przy tym dość ostra selekcja, co znalazÅ‚o zresztÄ… odbicie w kwalifikacji zdjęć na wystawÄ™ i w przyznanych nagrodach. Taka selekcja może budzić u niektórych osób pewien niedosyt i rozczarowanie, z drugiej zaÅ› strony idzie przecież o zapewnienie możliwie wysokiego poziomu konkursu - teraz i w przyszÅ‚oÅ›ci.

Ze szczególną przyjemnością natomiast zakwalifikowano na wystawę prace tych autorów, którzy umiejętnie odkrywając rzeczywistość potrafili dostrzec piękno i niezwykłość chwil spotkania z dzieckiem nawet w najbardziej błahych, codziennych sytuacjach, co świadczy o ich żywej, chłonnej wrażliwości oraz nabytym doświadczeniu. Utrwalone na zdjęciach gesty, miny, grymasy, zachowania i sytuacje; poważne i wzniosłe, groteskowe i śmieszne często odbiegały od znanych schematów dając doskonały pretekst do poświęcenia im chwili uwagi. Za ich pośrednictwem wyrażano czasem swój stosunek do drugiego człowieka, do życia i ciekawość świata, pokazano, jak wzrusza bliska obecność dziecka, i że pragnie się ją zachować nie tylko dla siebie, lecz podzielić z innymi.

To wszystko w pewnym sensie przypomina podróżnika szukającego Pacanowa - Koziołka Matołka, którego stworzyli w 1933 roku pisarz Kornel Makuszyński i rysownik Marian Walentynowicz. Koziołek "mądra głowa" i "miłe zwierzę" ubrany w krótkie, czerwone spodenki stał się symbolem Festiwalu Kultury Dziecięcej w Pacanowie - największego w Polsce festiwalu tworzonego przez dzieci i dla dzieci. Impreza ta dostarcza niezapomnianych przeżyć dla wszystkich jej uczestników, a zapowiedziane w tym roku obchody kolejnych, tym razem 75 urodzin Koziołka Matołka będą okazją do podziwiania zmagań dziecięcych mistrzów teatru, tańca, śpiewu, rysunku i wielu innych ciekawych propozycji. Tym bardziej cieszy fakt, że podczas tej rywalizacji, przy dużej widowni można obejrzeć plenerową, pokonkursową wystawę fotograficzną.

Jak zapewnia Organizator - Europejskie Centrum Bajki im. KozioÅ‚ka MatoÅ‚ka w Pacanowie, konkurs „Wszystkie Dzieci Åšwiata” jest rozwojowy, a jego druga edycja zachÄ™ca do dziaÅ‚ania wyraźnie wskazujÄ…c na tendencjÄ™ zwyżkowÄ…; zarówno co do jego zasiÄ™gu, iloÅ›ci nadesÅ‚anych prac jak i poziomu. W porównaniu z ubiegÅ‚ym rokiem liczba autorów wzrosÅ‚a aż o 60 %. Te cechy Å›wiadczÄ… o atrakcyjnoÅ›ci i popularnoÅ›ci mÅ‚odej imprezy, która zdoÅ‚aÅ‚a już udowodnić, że liczy siÄ™ nie tylko sam pomysÅ‚, ale także przeprowadzona z dużym zaangażowaniem realizacja, co dobrze rokuje na przyszÅ‚ość i pozwala sÄ…dzić, że konkurs utrzyma siÄ™ poÅ›ród krajowych inicjatyw fotograficznych. InteresujÄ…cy efekt koÅ„cowy obecnej edycji konkursu uÅ›wiadamia, że chcÄ…c osiÄ…gnąć zaÅ‚ożony cel: utrzymać i poÅ‚Ä…czyć dotychczasowÄ… dynamikÄ™ nadsyÅ‚ania prac z poziomem artystycznym, trzeba wykonać nieÅ‚atwe zadanie aby w przyszÅ‚ym roku, przed III edycjÄ… konkursu odpowiednio zadbać o jego popularyzacjÄ™, zwiÄ™kszyć pulÄ™ nagród oraz wzbogacić jÄ… o cenne nagrody rzeczowe.

Warto dodać, że WÅ‚adze centralne i SamorzÄ…d województwa Å›wiÄ™tokrzyskiego wspierajÄ… budowÄ™ Europejskiego Centrum Bajki, jako nowoczesnej placówki kulturalnej o znaczeniu miÄ™dzynarodowym, która ma uczyć poprzez zabawÄ™. W Pacanowie powstaje nowoczesny, wielofunkcyjny obiekt dla dzieci, w którym znajdÄ… siÄ™: muzeum, biblioteka z czytelniÄ…, sala kinowa i teatralna, pracownie-warsztaty, ksiÄ™garnia, sklep z pamiÄ…tkami oraz kawiarnia. W otoczeniu budynku bÄ™dzie ponadto ogród ekologiczny wraz z kuźniÄ… i kowalami przypominajÄ…cymi tych z bajki "Przygody KozioÅ‚ka MatoÅ‚ka" oraz amfiteatr nad stawem. DziÄ™ki tej budowie stworzone zostanÄ… doskonaÅ‚e warunki do prezentacji prac, przez co wzroÅ›nie prestiż i oglÄ…dalność wystaw, a charakter konkursu „Wszystkie Dzieci Åšwiata” splecie siÄ™ z nowÄ… placówkÄ… w nierozerwalny organizm.

Urządzanie tego i podobnych konkursów ogólnopolskich przez małe ośrodki ma sens i warto je robić, bo przyczyniają się do wzrostu atrakcyjności i ożywienia regionu, chroniąc jednocześnie przed jego marginalizacją i kompleksami. W ten sposób rośnie popularność często odległej i zapomnianej prowincji, co przy nieustannym rozwoju środków komunikowania i kopiowania obrazów umożliwia na wielką skalę przepływ i dotarcie z informacją niemal w każdy zakątek kraju.

Konkurs propagując szlachetną ideę pobudza jego uczestników do myślenia, aktywności i poszukiwania twórczych rozwiązań. Wzmaga także zainteresowania odbiorców (dzieci, młodzież i dorosłych), a lokalne środowisko i turystów zachęca do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym. Stwarza wreszcie nową, autentyczną sytuację i poszerza obszar publicznego dialogu ukazując, że w świecie pełnym pseudo-wartości można z powodzeniem zabiegać o pożyteczne atrakcje, odnajdywać dodatkową szansę oraz możliwości wyboru, wychodzące daleko poza utrwalony schemat zachowań i oczekiwań społecznych.

To sÄ… główne powody dla których rekomendujÄ™ konkurs „Wszystkie Dzieci Åšwiata” i popieram urzeczywistnienie projektu Europejskiego Centrum Bajki w Pacanowie.
Adam Gryczyński



II Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny „Wszystkie Dzieci Åšwiata” Pacanów 2008

W dniu 26 mają 2008 r. na posiedzeniu w Pacanowie Jury w składzie:
a. Mariusz Wideryński- Prezes Zarządu Głównego ZPAF- przewodniczący,
b. Paweł Pierśćiński- Okręg Świętokrzyski ZPAF
c. Andzrej Borys- Prezes Okgu Świętokrzyskiego,
d. Adam Gryczyński- Okręg Małopolski ZPAF
e. Robert Gwóżdż- Przedstawiciel organizatora
dokonało wyboru najlepszych fotografii spośród 496 nadesłanych przez 157 autorów, w pierwszej fazie oceny zakwalifikowało 129 zdjęć na wystawę, a w dalszym jej toku nagrodziło pojedyncze zdjęcia i 2 cykle, o wyrównanym poziomie, co znalazło swój wyraz w przyznaniu oprócz Grand Prix aż trzech równorzędnych miejsc (otrzymały identyczną ilość punktów!), i jednego wyróżnienia. Ponadto jury przyznało 6 dyplomów.

Jury postanowiło przyznać następujące nagrody:
a. Grand Prix oraz medal Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF dla Zbyszka Carewicza z Warszawy za cykl zdjęć ,,Hipoterapia'' .
b. Trzy równorzędne nagrody dla Doroty Rak z Bielska Białej za zdjęcie ''Koniczynka'', Moniki Stachnik- Czapli z Krakowa za zdjęcie ''Trening'', oraz Agnieszki Dejnak z Sosnowca za zdjęcia ''Obok piaskownicy stali rozbójnicy'', ''Warmińskie opowieści'', ''Małe smutki'' oraz ''Małe cuda'',
c. Wyróżnienie dla Julity Matusiak z Gądkowa Wielkiego .

Ponadto Jury postanowiło przyznać sześć dyplomów:
a. Rafałowi Uniszewskiemu z Piotrkowa Trybunalskiego ze serię trzech zdjęć bez tytułu,
b. Maksymowi Balandyukh- za zdjęcie ''Mój biedny pies'', (Karpaty, Lwów)
c. Pawłowi Kosickiemu z Poznania za zdjęcie ''Pod prąd''
d. Piotrowi Krysiakowi Warszawy za zdjęcia ''Dziewczynka z ulic Kambodży'', ''Dzieci z Kambodży'', ''Chłopiec z pieskami. Laos'', ''Dziewczynka z Laosu'',
e. Magdalenie Berny z Kórnika za zdjÄ™cia ''Warkoczyk ... '', ''Mój ...”, ''WspółczeÅ›ni JaÅ› i MaÅ‚gosia'', ''Dogonić uÅ›miech'',
f. Leszkowi Kowalskiemu z JÄ™drzejowa za zdjÄ™cia ''Lomochild”


Komentarze

Error connecting to mysql