Kielce v.0.8

Kultura
Jak poprawić swój charakter pisma ? – porady przedwojenne.

 drukuj stron�
Kultura Åšwiat Literatura
Wys�ano dnia 15-06-2011 o godz. 18:52:42 przez rafa 18401

WspóÅ‚czeÅ›ni grafolodzy potrafiÄ… dziÅ› z pisma odczytać charakter czÅ‚owieka. Niektórzy zaÅ› nawet na podstawie kilku skreÅ›lonych liter potrafiÄ… nawet wskazać cechy charakteru danej osoby. . Ich umiejÄ™tnoÅ›ci nierzadko wykorzystywane sÄ… podczas spraw sÄ…dowych, majÄ…tkowych i innych.



I tak zgodnie z ich wskazaniami litery duże stawiane z rozmachem oznaczać majÄ… ambicjÄ™. Natomiast pismo Å›ciÅ›niÄ™te i wysokie – zaborczość. JeÅ›li wyrazy zakoÅ„czone sÄ… wyraźnymi haczykami, wówczas mamy do czynienia z czÅ‚owiekiem, który dąży do celu po trupach bez najmniejszych wyrzutów sumienia.
    
Wbrew pozorom analiza pisma odrÄ™cznego nie ma nic wspólnego z wróżbiarstwem. Grafolog nie tylko potrafi odróżnić prawdziwy podpis od podrobionego, potrafi też wskazać , jakie dany osobnik posiada skÅ‚onnoÅ›ci. Taki portret psychologiczny byÅ‚by może nam pomocny przy wyborze na na znaczÄ…ce stanowisko, a kobietom – przy wyborze partnera.
  
GdybyÅ›my chcieli poddać czoÅ‚owych polityków tej analizie, to być może potrafilibyÅ›my na podstawie skÅ‚onnoÅ›ci i upodobaÅ„ przewidzieć niektóre ich dziaÅ‚ania. I tym sposobem uznalibyÅ›my, że pismo pochylone w prawo oznacza ekstrawertyka; mocny nacisk pisma znaczy energiÄ™, a sÅ‚aby – delikatność. W zwiÄ…zku z takim odkryciem zalet i przywar co poniektórzy Å›ciÅ›le zaczÄ™liby strzec swojego pisma w obawie, by siÄ™ nie wydaÅ‚o, jakimi sÄ… naprawdÄ™. Nie każdy życzy sobie wnikniÄ™cia we wÅ‚asnÄ… psychikÄ™ przez osoby postronne.
  
Jednakże, czy to nie za duże uproszczenie? Wszak już nasza noblistka wypowiedziaÅ‚a sÅ‚ynne zdanie, że „tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono”. Nikt sam dokÅ‚adnie nawet siebie nie pozna dopóki siÄ™ nie sprawdzi siÄ™ w dziaÅ‚aniu. A poza tym nieraz czÅ‚owiek zmuszony jest wypracować sobie charakter, z którym niekoniecznie siÄ™ utożsamia, także charakter pisma.
    
SiÄ™gajÄ…c do historii pisma zobaczymy tego liczne przykÅ‚ady. OglÄ…dajÄ…c zabytkowe rÄ™kopisy, gdzie na pewno nikt nie odróżniÅ‚by z czyim pismem mamy do czynienia, ponieważ wszystkie litery odznaczaja siÄ™ jednakowÄ… wielkoÅ›ciÄ… i ksztaÅ‚tem.
     
Do wygenerowania piÄ™knego pisma sÅ‚użyÅ‚a przecież nauka kaligrafii, której w Polsce zaniechano po 1960 roku. Funkcjonuje ona, co prawda jeszcze w wÄ…skim zakresie na prywatnych kursach i szkoleniach, ponieważ nadal pomimo licznych komputerowych programów graficznych istnieje jeszcze potrzeba napisania odrÄ™cznych,  zaproszeÅ„, pamiÄ…tkowych dyplomów czy certyfikatów,
 
JakiÅ› farmaceuta mógÅ‚by zÅ‚oÅ›liwie dodać , że przydaÅ‚aby siÄ™ taka  sztuka lekarzom wypisujÄ…cym w poÅ›piechu recepty. No, ale wtedy kolejki w przychodniach zdrowia wydÅ‚użyÅ‚yby siÄ™ chyba jeszcze bardziej, wiÄ™c nie wiem, czy warto.    CzÄ™sto zdumiewaÅ‚am siÄ™ „pracowitoÅ›ciÄ…” autorów napisów na murach i graffiti za czytelność ich sformuÅ‚owaÅ„ i przeróżnych zÅ‚otych myÅ›li. Znajomość ortografii pozostawiaÅ‚a czasem wiele do życzenia, ale za to jaka wyrazistość i oryginalność! Na jednym z bloków przeczytaÅ‚am: „W piÄ…tek koniec Å›wiata” i maÅ‚y dopisek: „Nie szkodzi, nie mam planów na weekend”. A niżej ogromnymi literami : ”Koniec Å›wiata z przyczyn technicznych odwoÅ‚any”.
   
KiedyÅ› może pozostaÅ‚oÅ›ci tych napisów nabÄ™dÄ… wartoÅ›ci historyczne, a póki co nie peÅ‚niÄ… wcale funkcji estetycznych. Nieczytelne” hieroglify” nie sÄ… tylko domenÄ… lekarzy.Wiele ludzi piszÄ…c szybko i dużo nie przykÅ‚ada wagi do starannoÅ›ci pisma. Poza tym mamy erÄ™ telefonów komórkowych, esemesów i e-maili.
  
Dawniej byÅ‚o inaczej.  KrólowaÅ‚o pismo odrÄ™czne. Po prostu nie należaÅ‚o do dobrego tonu tworzenie niedbaÅ‚ych listów czy dokumentów, wiÄ™c dawano je czasem komuÅ› do przepisania. DokÅ‚adność i estetyka pisma byÅ‚a Å›wiadectwem szacunku do czytajÄ…cego. Osoba, której powierzono to zadanie, staraÅ‚a siÄ™ wÅ‚ożyć, jak najwiÄ™cej trudu, by sprostać zadaniu. Sztuka kaligrafii byÅ‚a dość pożądanÄ… umiejÄ™tnoÅ›ciÄ….
   
Teraz  Å›wiat biegnie szybciej i gryzmolenie jest na porzÄ…dku dziennym.
  
Kto dziÅ› wie, że warunkiem prawidÅ‚owego kreÅ›lenia liter byÅ‚y odpowiednie proporcje i kÄ…t nachylenia liter nie mówiÄ…c o cieniowaniu. Kto z nas wiedziaÅ‚by, co to znaczy pisanie za dyktatem, uszeregowanie liter grupami albo pismo rondowe? KiedyÅ› nie wystarczyÅ‚o postawić dowolnÄ… kreskÄ™, ponieważ każda z nich miaÅ‚a swoje znaczenie. ByÅ‚o ich, aż dziewięć rodzajów. Każdy nieźle nagÅ‚owić musiaÅ‚, jakÄ… kreskÄ™ i kiedy postawić: grubÄ… z jednakowym naciskiem, z zaokrÄ…gleniem, klinowÄ…, owalnÄ… czy falowÄ….   Przed wojnÄ…  przy wyborze odpowiednich kresek liczyÅ‚o siÄ™ ugrupowanie liter. Polskie  litery dzielono osobno, a litery  wielkie osobno na kilka grup i od tego zależaÅ‚ rodzaj stawianej kreski.
 
Przy czym ważnÄ… rolÄ™ peÅ‚niÅ‚y tzw. kluczki ( nie mylić z kluczykami) czyli stosowne pÄ™telki.  Literom pisanym bez kluczek dawaÅ‚o siÄ™ już inne kreski, niż z kluczkami, bo zmieniaÅ‚a siÄ™ ich przynależność do danej grupy.
  
ÅšciÅ›le okreÅ›lano także  oddalenie liter w sÅ‚owach i zdaniach.W piÅ›mie polskim odstÄ™p jednej litery od drugiej musiaÅ‚  być tak wielki, jak wielka byÅ‚a  szerokość litery posiadajÄ…cej dwie kreski, np. ”u”. A sÅ‚owo od sÅ‚owa powinno być w zdaniach tak oddalone, żeby z daleka można byÅ‚o spostrzec,że każde z nich jest odrÄ™bnÄ… caÅ‚oÅ›ciÄ…. Uczono także kursywy Å‚aciÅ„skiej czyli pisma pochylonego pod Å›ciÅ›le okreÅ›lonym kÄ…tem 65- 85 stopni.
  
Kursywa Å‚aciÅ„ska sÅ‚użyÅ‚a z powodu wiÄ™kszej wyrazistoÅ›ci, miÄ™dzy innymi, do opisywania map. (Litery polskie przed wojnÄ… w ogóle wzorowano na Å‚acinie -obecne byÅ‚y w alfabecie: v i x). Do wspomnianego wczeÅ›niej pisma rondowego czyli ozdobnego sÅ‚użyÅ‚o specjalne pióro tzw. rondowe, którym można byÅ‚o pisać jednym ciÄ…giem. Ile to trzeba byÅ‚o siÄ™ napracować, by każdy znak napisać pod odpowiednim kÄ…tem wedÅ‚ug ustalonego schematu i jeszcze nie zalać liter atramentem! WażnÄ… rolÄ™ peÅ‚niÅ‚y przybory do pisania czyli odpowiednie pióra o różnej gruboÅ›ci. Najodpowiedniejsze do nauki pisma byÅ‚y zaostrzone drewienka lub stalówki .  Pod żadnym pozorem nie wolno byÅ‚o używać stalówki nr 40! (Nie nadawaÅ‚a siÄ™).
   Atrament musiaÅ‚ być pÅ‚ynny, czysty i czarny. Pisanie zbyt bladym atramentem nużyÅ‚o i osÅ‚abiaÅ‚o oko. Zakazany byÅ‚ atrament zawierajÄ…cy truciznÄ™.
 
A pisano nie byle gdzie, bo parametry miejsca do siedzenia byÅ‚y dokÅ‚adnie sprecyzowane, podobnie jak ukÅ‚ad ciaÅ‚a przy pisaniu, trzymanie pióra i uÅ‚ożenie zeszytu.
 
Co ciekawe, nieważne byÅ‚o, którÄ… rÄ™kÄ… siÄ™ pisze lewÄ… czy prawÄ…. Przy takiej dokÅ‚adnych wskazówkach maÅ‚o prawdopodobne byÅ‚o, by ktoÅ› utrwaliÅ‚  sobie nieprawidÅ‚owe nawyki.
  
Skoro instrukcja zostaÅ‚a podana, to teraz przydaÅ‚yby siÄ™ tablice z literami i wzory  do ćwiczeÅ„.* Oto  przykÅ‚ady tych ostatnich (Uwaga, pisownia oryginalna!):
 1. Znać dobrze po mowie, co u kogo w gÅ‚owie.
2. Lwów jest najwiÄ™kszym miastem na kresach wschodnich, a zarazem strażnicÄ…, która nieraz powstrzymywaÅ‚a napady wschodnich drapieżców na PolskÄ™
3. Dęby, buki i graby należą do drzew twardych i dają bardzo dobry materjał do wyrobu najrozmaitszych rzeczy.
4. Kto jest skromny i cnotliwy, kto szczerze pracuje, ten na świecie jest szczęśliwy, każdy go szanuje.
5. SÅ‚oÅ„ jest zwierzÄ™ciem pojÄ™tnem i roztropnem, Å‚atwo oswaja siÄ™ i nawyka do dźwigania ciężarów i uczy rozmaitych sztuk. SÅ‚oÅ„ żyje w gorÄ…cych krajach.
 6. Tatarzy, którzy czÄ™sto na PolskÄ™ napadali, byli niskiego wzrostu, silni i barczyÅ›ci, twarz mieli Å›niadÄ… i szerokÄ…, oczy maÅ‚e,wklÄ™sÅ‚e i Å›wiecÄ…ce. Od dzieciÅ„stwa ćwiczyli siÄ™ w strzelaniu z Å‚uku i w jeździe konnej.
      
A jak już udaÅ‚o nam siÄ™ poprawnie wyprodukować przynajmniej jedno sÅ‚owo z powyższych przykÅ‚adów, to możemy sobie pogratulować i Å›miaÅ‚o zatrudnić siÄ™ do pisania ozdobnych zaproszeÅ„ bez udziaÅ‚u jakiegokolwiek programu graficznego.     Ponadto możemy poddać nasze pismo do analizy grafologicznej bez obaw, że ktoÅ› coÅ› niepotrzebnie odkryje. Nawet najzdolniejszy specjalista nie pozna wtedy tajników naszego umysÅ‚u.
   Nie zachÄ™cam jedynie do próbowania swoich siÅ‚ na murach.


ŹródÅ‚a:
  1. Andrzej Leżeń Kaligrafia- sztuka pisania odręcznego(http://kaligraf.republika.pl/)
  2. Katia Brandt Grafologia a charakter pisma czyli test osobowości (http://www.dejzy.pl/czytelnia/ezoteryka/grafologia-0002.html)
  3. Wprost 37/2009 artykuł "Mowa pisma" z udziałem Agnieszki Rapa http://www.psychografolog.pl/psychografologia/media-o-nas/)
  4. Wilhelm Kazimierz Nowicki, Nauka pisania, Lwów 1921.


Alicja Pietraszewska


Komentarze

Komentowanie niedozwolone dla anonimowego u�ytkownika, prosze sie zarejestrowa�

Anonim 26-10-2011 o godz. 19:15:24
o lol!!! ale przyznam, że fajne
Error connecting to mysql