Teatr Teatr
Wys�ano dnia 24-05-2017 o godz. 20:26:19 przez bozena 7633
Wys�ano dnia 24-05-2017 o godz. 20:26:19 przez bozena 7633
Zapraszamy na kieleckÄ… premierÄ™ "OpowieÅ›ci lasku wiedeÅ„skiego" Ödöna von Horvátha w reżyserii MichaÅ‚a KotaÅ„skiego, która odbÄ™dzie siÄ™ w niedzielÄ™ 28 maja o godzinie 19.00 na Dużej Scenie. |
Spektakl jest koprodukcjÄ… PWST i Teatru im. Stefana Å»eromskiego w Kielcach. Pierwsza premiera miaÅ‚a miejsce w Krakowie 6 marca tego roku. "OpowieÅ›ci...." sÄ… dyplomem studentów IV r. WydziaÅ‚u Aktorskiego.
Dramat „OpowieÅ›ci Lasku WiedeÅ„skiego” Ödöna von Horvatha powstaÅ‚ na przeÅ‚omie wieków XIX i XX, ale sÄ… powody, by w drugiej dekadzie XXI wieku tÄ™ historiÄ™ przypomnieć. To historia Marianny, kobiety, która zakochaÅ‚a siÄ™ – wbrew woli ojca i otoczenia. NastÄ™pstwa tej miÅ‚oÅ›ci sÄ… tragiczne. Nie do koÅ„ca jednak autorowi chodzi o MariannÄ™; „on zdaje siÄ™ ostrzegać przed doktrynÄ…, która zastÄ™puje życie, doktrynÄ…, która przestaje być czuÅ‚a na zÅ‚ożoność i nieoczywistość wpisanÄ… w nasze losy i Å›wiat. DoktrynÄ…, która zamiast tolerancji, oferuje nam tylko wÅ‚asne wyjÄ…tki od reguÅ‚y” – pisze we wstÄ™pnym artykule do programu RadosÅ‚aw Paczocha.
„OpowieÅ›ci lasku wiedeÅ„skiego” pokazujÄ… katalog wszystkich antynowoczesnych nostalgii. Mamy tu wielopokoleniowÄ… „Å›wiÄ™tÄ… rodzinÄ™” („ukochany wnuk”, „stara matka”, „kochajÄ…ca babcia”, „troskliwy ojciec”, „niewinna córka”, która zresztÄ… bardzo szybko zmienia siÄ™ w „córkÄ™ niewdziÄ™cznÄ…”, a zaraz potem w „kobietÄ™ upadÅ‚Ä…”). Wszystkie te formuÅ‚y, które wszyscy dobrze znamy i sami powtarzamy bez przekonania w czasie upiornych Å›wiÄ…tecznych obiadków zostajÄ… bardzo szybko odarte z caÅ‚ej ich ujutnej sÅ‚odyczy. „Ukochany wnuczek” okrada wÅ‚asnÄ… babciÄ™ metodÄ… „na wnuczka”. WyciÄ…gajÄ…c od niej wszystkie uciuÅ‚ane pieniÄ…dze i obstawiajÄ…c bez powodzenia „koniki”. „KochajÄ…ca babcia” okazuje siÄ™ nieprzyjemnÄ… zdemenciaÅ‚Ä… staruchÄ…, która nienawidzi wnuka i córki za to, że raz na zawsze wyrwali siÄ™ spod jej wÅ‚adzy. A „stara matka” wymusza na synu poczucie winy, kiedy nie może już speÅ‚nić wiecznego marzenia wszystkich matek – upchnąć swego chÅ‚opczyka z powrotem do Å‚ona, bo ten staÅ‚ siÄ™ niewdziÄ™cznym bachorem szukajÄ…cym opieki innych kobiet. (…) / Cezary Michalski
(całość do przeczytania w Gazecie Teatralnej)
Dramat „OpowieÅ›ci Lasku WiedeÅ„skiego” Ödöna von Horvatha powstaÅ‚ na przeÅ‚omie wieków XIX i XX, ale sÄ… powody, by w drugiej dekadzie XXI wieku tÄ™ historiÄ™ przypomnieć. To historia Marianny, kobiety, która zakochaÅ‚a siÄ™ – wbrew woli ojca i otoczenia. NastÄ™pstwa tej miÅ‚oÅ›ci sÄ… tragiczne. Nie do koÅ„ca jednak autorowi chodzi o MariannÄ™; „on zdaje siÄ™ ostrzegać przed doktrynÄ…, która zastÄ™puje życie, doktrynÄ…, która przestaje być czuÅ‚a na zÅ‚ożoność i nieoczywistość wpisanÄ… w nasze losy i Å›wiat. DoktrynÄ…, która zamiast tolerancji, oferuje nam tylko wÅ‚asne wyjÄ…tki od reguÅ‚y” – pisze we wstÄ™pnym artykule do programu RadosÅ‚aw Paczocha.
„OpowieÅ›ci lasku wiedeÅ„skiego” pokazujÄ… katalog wszystkich antynowoczesnych nostalgii. Mamy tu wielopokoleniowÄ… „Å›wiÄ™tÄ… rodzinÄ™” („ukochany wnuk”, „stara matka”, „kochajÄ…ca babcia”, „troskliwy ojciec”, „niewinna córka”, która zresztÄ… bardzo szybko zmienia siÄ™ w „córkÄ™ niewdziÄ™cznÄ…”, a zaraz potem w „kobietÄ™ upadÅ‚Ä…”). Wszystkie te formuÅ‚y, które wszyscy dobrze znamy i sami powtarzamy bez przekonania w czasie upiornych Å›wiÄ…tecznych obiadków zostajÄ… bardzo szybko odarte z caÅ‚ej ich ujutnej sÅ‚odyczy. „Ukochany wnuczek” okrada wÅ‚asnÄ… babciÄ™ metodÄ… „na wnuczka”. WyciÄ…gajÄ…c od niej wszystkie uciuÅ‚ane pieniÄ…dze i obstawiajÄ…c bez powodzenia „koniki”. „KochajÄ…ca babcia” okazuje siÄ™ nieprzyjemnÄ… zdemenciaÅ‚Ä… staruchÄ…, która nienawidzi wnuka i córki za to, że raz na zawsze wyrwali siÄ™ spod jej wÅ‚adzy. A „stara matka” wymusza na synu poczucie winy, kiedy nie może już speÅ‚nić wiecznego marzenia wszystkich matek – upchnąć swego chÅ‚opczyka z powrotem do Å‚ona, bo ten staÅ‚ siÄ™ niewdziÄ™cznym bachorem szukajÄ…cym opieki innych kobiet. (…) / Cezary Michalski
(całość do przeczytania w Gazecie Teatralnej)
fot. Krzysztof Bieliński
Komentarze |