Kielce v.0.8

Teatr
Pilot Kieleckiego Festiwalu Teatralnego

 drukuj stron�
Teatr Kielce
Wys�ano dnia 20-10-2017 o godz. 21:51:28 przez bozena 6982

W listopadzie Teatr im. Stefana Å»eromskiego w Kielcach zaprasza na Kielecki MiÄ™dzynarodowy Festiwal Teatralny – projekt pilotażowy, podczas którego bÄ™dzie można obejrzeć pięć spektakli skierowanych do szerokiej grupy widzów. Wszystkie te historie teatralne Å‚Ä…czy wspólny mianownik - psychiczne lub fizyczne dysfunkcje ich bohaterów, traumy uniemożliwiajÄ…ce funkcjonowanie w Å›wiecie, który zdaje siÄ™ nieść zagrożenie.



Festiwal – projekt pilotażowy to wstÄ™p do wiÄ™kszego wydarzenia, jakie Teatr planuje zorganizować na poczÄ…tku sezonu 2018/2019, w którym miaÅ‚yby uczestniczyć sceny europejskie. Tegoroczna edycja pokazów to swego rodzaju pytanie skierowane do widza: o jego potrzeby, gust, chÄ™ci rozwijania wiedzy na temat polskich i europejskich dokonaÅ„ na polu sztuk scenicznych. To wreszcie próba otwarcia Kielc na goÅ›ci z innych oÅ›rodków teatralnych.

Na repertuar Kieleckiego MiÄ™dzynarodowego Festiwalu Teatralnego – projektu pilotażowego skÅ‚adać siÄ™ bÄ™dÄ… pokazy nastÄ™pujÄ…cych spektakli:

1. „PamiÄ™tnik wariata” wedÅ‚ug powieÅ›ci NikoÅ‚aja Gogola w reżyserii Viktora Bodó

Spektakl miaÅ‚ premierÄ™ we wrzeÅ›niu 2016 roku w Teatrze Józsefa Katony w Budapeszcie. ByÅ‚ koprodukcjÄ… Stowarzyszenia MASZK z Szegedu. W monodramie w reżyserii Viktora Bodó wystÄ™puje znakomity wÄ™gierski aktor - Tamás Keresztes. TytuÅ‚ otrzymaÅ‚ znakomite recenzje krytyków teatralnych, cieszy siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ… wÅ›ród widzów, zapraszany jest na miÄ™dzynarodowe festiwale teatralne. Przedstawienia Viktora Bodó znane sÄ… polskiej publicznoÅ›ci. Jego spektakl „ZwariowaÅ‚, po czym przepadÅ‚" z Teatru Józsefa Katony pokazywany byÅ‚ na Festiwalu Kontakt w Toruniu oraz Festiwalu Demoludy w Olsztynie. Bodó cieszy siÄ™ miÄ™dzynarodowÄ… sÅ‚awÄ… i zapraszany jest do reżyserowania także poza ojczyznÄ…. „PamiÄ™tnik wariata” (znany także pod tytuÅ‚em "PamiÄ™tnik szaleÅ„ca") zostaÅ‚ napisany w 1835 roku. Bohater „PamiÄ™tnika”, Popryszczyn ucieka w szaleÅ„stwo - tworzy urojone wizje, które majÄ… mu pomóc przetrwać w Å›wiecie, który go przerasta. LÄ™ka siÄ™ utraty pozycji w zhieratyzowanej rzeczywistoÅ›ci. JednoczeÅ›nie pogÅ‚Ä™bia siÄ™ jego choroba psychiczna. Popryszczyna trawi kompleks niższoÅ›ci, a z drugiej strony przeÅ›wiadczony jest o wÅ‚asnej wielkoÅ›ci. Przedstawienie jest popisem mistrzowskim aktora, Tamása Keresztesa, który dziÄ™ki swojemu kunsztowi potrafi poruszyć nie tylko rodzimego widza, ale także takiego, dla którego jÄ™zyk wÄ™gierski jest niezrozumiaÅ‚y. Keresztes tworzy sugestywnÄ… postać owÅ‚adniÄ™ta maniÄ… przeÅ›ladowczÄ…, ale przede wszystkim wydobywa tragediÄ™ czÅ‚owieka ukrytego w cieniu, ale targanego rozmaitymi skrajnymi emocjami.
Termin prezentacji: 4 listopada godz.17.00 i 20.00

2. „KieÅ‚” Efthymisa Filippousa Yorgosa Lanthimosa w adaptacji Marcina Cecki w reżyserii Bartosza Å»urowskiego (jako spektakl towarzyszÄ…cy)

Produkcja Teatru im. Stefana Å»eromskiego w Kielcach. InspiracjÄ… dla powstania spektaklu jest grecki film o tym samym tytule. W „Kle” obserwujemy zamkniÄ™tÄ… jednopokoleniowÄ… rodzinÄ™, w której zachowanie jest sterowane, a jÄ™zyk zmanipulowany przez rodziców, którzy chcÄ… chronić dzieci przed Å›wiatem zewnÄ™trznym. Czy jednak rzeczywiÅ›cie udaje im siÄ™ stworzyć przestrzeÅ„ wypeÅ‚nionÄ… bezpieczeÅ„stwem, szczęściem i miÅ‚oÅ›ciÄ…? Jak trójka rodzeÅ„stwa radzi sobie z tak ograniczonÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ…, w której brakuje sÅ‚ów, by opisać pragnienia? A może, jeÅ›li wiedza o zewnÄ™trznym Å›wiecie jest tak niewielka, wcale nie chcÄ… go poznawać? Autorzy spektaklu kreujÄ… Å›wiat bliski polskiemu widzowi, odnoszÄ…c siÄ™ miÄ™dzy innymi do spoÅ‚eczno-ustrojowej przemiany lat dziewięćdziesiÄ…tych. Jednak przede wszystkim traktujÄ… rodzinÄ™ jako laboratorium badania uniwersalnych zjawisk: instrumentów wÅ‚adzy, edukacji, możliwoÅ›ci realizacji utopii, wolnoÅ›ci, systemów politycznych, jÄ™zykowych, które sprowadzone do maÅ‚ej skali ujawniajÄ… nowe znaczenia.
Termin prezentacji: 5 listopada godz.19.00

3. „Jeden gest”, scenariusz i reżyseria Wojciech Ziemilski

Spektakl Nowego Teatru w Warszawie to rzecz o jÄ™zykach migowych, opowieść o porozumiewaniu siÄ™ ze Å›wiatem – Å›wiatem sÅ‚yszÄ…cych i Å›wiatem innych, GÅ‚uchych. „Interesuje mnie tu komunikacja – przekazywanie (i wytwarzanie, przetwarzanie) wiedzy, emocji, kultury. JeÅ›li jÄ™zyk okreÅ›la rzeczywistość („Granice mojego jÄ™zyka sÄ… granicami mojego Å›wiata”, jak to opisuje Wittgenstein), to czego możemy dowiedzieć siÄ™ o Å›wiecie z jÄ™zyków GÅ‚uchych? Co w ich doÅ›wiadczeniach komunikacji jest uniwersalne, a co – wyjÄ…tkowe? (I jakim cudem nikt z moich przyjacióÅ‚ nie ma GÅ‚uchych przyjacióÅ‚?)” – tÅ‚umaczy autor i reżyser.
Termin prezentacji: 21 listopada godz.19.00

4. „I bÄ™dÄ… Å›wiÄ™ta” Piotra Rowickiego w reżyserii Piotra Ratajczaka

Monodram wyreżyserowany przez Piotra Ratajczaka i napisany przez Piotra Rowickiego, zainspirowany jest reportażami i wywiadami prasowymi. To monolog kobiety, która straciÅ‚a męża w katastrofie lotniczej. Niespodziewana Å›mierć męża – osoby publicznej i powszechnie szanowanej, staje siÄ™ inspiracjÄ… do rozliczenia z samÄ… sobÄ… – próbÄ… nazwania swojego miejsca w dotychczasowym życiu, i rozliczenia siÄ™ z tym życiem, które definitywnie siÄ™ skoÅ„czyÅ‚o. Obserwujemy różne stadia konfrontacji z osobistym doÅ›wiadczeniem Å›mierci kogoÅ› bliskiego: skrajne emocje i próby zracjonalizowania tragedii, spotkania ze specjalistami „od radzenia sobie z traumÄ…” i próby kontynuowania odpowiedzialnego życia rodzinnego w domu. Jaki nadać sens swojemu życiu? Jak poradzić sobie z otaczajÄ…cÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ… medialnÄ… i politycznÄ…, która domaga siÄ™ upublicznienia swojej tragedii i grania spoÅ‚ecznej roli „wdowy”?
Termin prezentacji: 26 listopada godz.17.00

5. „Tato nie wraca” Piotra Rowickiego w reżyserii Piotra Ratajczaka

Monodram opowiada historiÄ™ mÅ‚odej kobiety, która jako dziecko zostaÅ‚a porzucona przez ojca. Ot, niby historia taka, jakich dziÅ› peÅ‚no... Warto jednak pójść na spektakl i przebyć razem z aktorkÄ… drogÄ™ skomplikowanych emocji. Niektórzy nazywajÄ… sztukÄ™ gorzkÄ… „lekcjÄ… ojcostwa”. Pewne powszechne wyrażenia nabierajÄ… w niej dramatycznej mocy: to piekÅ‚o rozwodów, nieobecnych ojców i toksycznych matek. Jak sobie z tym radzÄ… dzieci? „Tato nie wraca” mówi o sile kobiety, która nie poddaje siÄ™, walczy o swoje szczęście i z bólem towarzyszÄ…cym jej od dzieciÅ„stwa. Porzucenie to bolesny temat. Podobno kobiety, które w dzieciÅ„stwie zostaÅ‚y porzucone przez ojców, mogÅ‚yby stworzyć armiÄ™... Widzowie stajÄ… siÄ™ już nie tylko obserwatorami, ale uczestnikami terapii zÅ‚ożonej ze strzÄ™pków wspomnieÅ„, obrazów, bynajmniej niezatartych przez czas emocji, kiedy w tej dorosÅ‚ej kobiecie budzi siÄ™ raz jeszcze skrzywdzona dziewczynka.
Termin prezentacji: 26 listopada godz.20.00

Zapraszamy!


Teatr im. S. Żeromskiego

Przepraszamy, komentarze dla tego artyku�u sa niedostepne.
Error connecting to mysql