Muzyka Recenzje
Wys�ano dnia 06-06-2011 o godz. 21:56:53 przez rafa 2929
Wys�ano dnia 06-06-2011 o godz. 21:56:53 przez rafa 2929
Raphael Saadiq to dla koneserów wspóÅ‚czesnego soulu postać kultowa, natomiast niewtajemniczonym, którzy w tej tematyce czujÄ… siÄ™ nieco zagubieni spieszÄ™ z pomocÄ… zaczynajÄ…c od przytoczenia krótkiej notki biograficznej. |
Artysta urodziÅ‚ siÄ™ w 1966 roku w Oakland w Kaliforni i zafascynowany takimi tuzami muzyki soul jak Marvin Gaye, czy Ray Charles postanowiÅ‚ rozpocząć naukÄ™ Å›piewu i gry na instrumentach. Pierwszy komercyjny sukces artysta odniósÅ‚ na przeÅ‚omie lat 80-tych i 90-tych wraz z grupÄ… „Toni! Tony! Tone!”, której byÅ‚ zaÅ‚ożycielem. Do czasu wydania swojej pierwszej solowej pÅ‚yty artysta wspieraÅ‚ innych muzyków w rolach zarówno muzyka sesyjnego i kompozytora, jak i producenta nagraÅ„. NiebywaÅ‚y talent artysty musiaÅ‚ znaleźć ujÅ›cie w jego dokonaniach solowych. PÅ‚yta „Stone Rollin’” wydana w roku 2011 jest czwartÄ… w dorobku muzyka i prezentuje siÄ™ jako dzieÅ‚o dojrzaÅ‚e ujawniajÄ…cy ogromny potencjaÅ‚ twórczy Saadiqa.
Artysta wprost garÅ›ciami czerpie z „klasyki gatunku”. Nie kopiuje, ale rozwija styl charakterystyczny dla nagraÅ„ z wytwórni „Motown” dodatkowo Å‚Ä…czy go z doÅ›wiadczeniami zarówno muzyki blues, czy funk, jak i rock. DziÄ™ki temu krążek zawiera dziesięć zróżnicowanych, ale niezwykle spójnych kompozycji z czego wszystkie trzymajÄ… wysoki poziom artystyczny. Pomimo wspomnianej spójnoÅ›ci artysta zdecydowaÅ‚ siÄ™ na wydanie aż trzech singli, które na czele z utworem „Good Man” Å›wiÄ™cÄ… triumfy pod wzglÄ™dem odsÅ‚uchaÅ„ w serwisach internetowych i nie tylko. Na pÅ‚ycie mamy do czynienia zarówno z brudnym funkiem w stylu Funkadelic („Heart Attack”), szalonym rock ‘n’ rollem spod szyldu The Rolling Stones, jak i klasycznym soulem w utworze „The Answer”, którym z pewnoÅ›ciÄ… nie pogardziÅ‚by Curtis Mayfield. Na pÅ‚ycie można zasmakować także bluesa, który najbardziej uwidacznia siÄ™ w utworze tytuÅ‚owym, a to za sprawÄ… goÅ›cinnego udziaÅ‚u harmonijkarza – Darrel’a Mansfield’a. ZresztÄ… lista muzyków zaproszonych do studia przez Saadiqa jest znacznie dÅ‚uższa i obfituje w chociażby takie nazwisko jak Robert Randolph, wirtuoza tzw. gitary „lap-steel”. Sam Saadiq, jako multiinstrumentalista, oprócz nagrania Å›cieżek wokalnych zagraÅ‚ m. in. na gitarze basowej, perkusji, gitarze elektrycznej i trÄ…bce. Jako ciekawostkÄ™ przytoczÄ™ pewien eksperyment, którego wyniki doskonale obrazujÄ… umiejÄ™tność „twórczego kopiowania” w wykonaniu Saadiqa. Mianowicie pÅ‚ytÄ™ puÅ›ciÅ‚em kilku znajomym i zapytaÅ‚em każdego z osobna jakÄ… datÄ™ obstawiajÄ… za wydanie krążka. Odpowiedzi wahaÅ‚y siÄ™ pomiÄ™dzy rokiem 1969, a 1975. Na mojÄ… odpowiedź, iż pÅ‚yta nagrana zostaÅ‚a w 2011 roku znajomi robili tylko wielkie oczy ze zdziwienia.
PodsumowujÄ…c, pÅ‚yta ta jest wedÅ‚ug mnie najlepsza w dotychczasowym dorobku artysty. Krążek potwierdziÅ‚ jego pozycjÄ™ w Å›wiecie wspóÅ‚czesnego soulu i w peÅ‚nej krasie ukazaÅ‚ ogromne wyczucie, zmysÅ‚ kompozytorski, oraz pomysÅ‚owość artysty. Z pewnoÅ›ciÄ… nie jest to ostatnie sÅ‚owo muzyka i myÅ›lÄ™, że powoli dorównuje on klasykom gatunku, aby za kilka lat stać siÄ™ „peÅ‚noprawnym” czÅ‚onkiem panteonu gwiazd muzyki soul.
Artysta wprost garÅ›ciami czerpie z „klasyki gatunku”. Nie kopiuje, ale rozwija styl charakterystyczny dla nagraÅ„ z wytwórni „Motown” dodatkowo Å‚Ä…czy go z doÅ›wiadczeniami zarówno muzyki blues, czy funk, jak i rock. DziÄ™ki temu krążek zawiera dziesięć zróżnicowanych, ale niezwykle spójnych kompozycji z czego wszystkie trzymajÄ… wysoki poziom artystyczny. Pomimo wspomnianej spójnoÅ›ci artysta zdecydowaÅ‚ siÄ™ na wydanie aż trzech singli, które na czele z utworem „Good Man” Å›wiÄ™cÄ… triumfy pod wzglÄ™dem odsÅ‚uchaÅ„ w serwisach internetowych i nie tylko. Na pÅ‚ycie mamy do czynienia zarówno z brudnym funkiem w stylu Funkadelic („Heart Attack”), szalonym rock ‘n’ rollem spod szyldu The Rolling Stones, jak i klasycznym soulem w utworze „The Answer”, którym z pewnoÅ›ciÄ… nie pogardziÅ‚by Curtis Mayfield. Na pÅ‚ycie można zasmakować także bluesa, który najbardziej uwidacznia siÄ™ w utworze tytuÅ‚owym, a to za sprawÄ… goÅ›cinnego udziaÅ‚u harmonijkarza – Darrel’a Mansfield’a. ZresztÄ… lista muzyków zaproszonych do studia przez Saadiqa jest znacznie dÅ‚uższa i obfituje w chociażby takie nazwisko jak Robert Randolph, wirtuoza tzw. gitary „lap-steel”. Sam Saadiq, jako multiinstrumentalista, oprócz nagrania Å›cieżek wokalnych zagraÅ‚ m. in. na gitarze basowej, perkusji, gitarze elektrycznej i trÄ…bce. Jako ciekawostkÄ™ przytoczÄ™ pewien eksperyment, którego wyniki doskonale obrazujÄ… umiejÄ™tność „twórczego kopiowania” w wykonaniu Saadiqa. Mianowicie pÅ‚ytÄ™ puÅ›ciÅ‚em kilku znajomym i zapytaÅ‚em każdego z osobna jakÄ… datÄ™ obstawiajÄ… za wydanie krążka. Odpowiedzi wahaÅ‚y siÄ™ pomiÄ™dzy rokiem 1969, a 1975. Na mojÄ… odpowiedź, iż pÅ‚yta nagrana zostaÅ‚a w 2011 roku znajomi robili tylko wielkie oczy ze zdziwienia.
PodsumowujÄ…c, pÅ‚yta ta jest wedÅ‚ug mnie najlepsza w dotychczasowym dorobku artysty. Krążek potwierdziÅ‚ jego pozycjÄ™ w Å›wiecie wspóÅ‚czesnego soulu i w peÅ‚nej krasie ukazaÅ‚ ogromne wyczucie, zmysÅ‚ kompozytorski, oraz pomysÅ‚owość artysty. Z pewnoÅ›ciÄ… nie jest to ostatnie sÅ‚owo muzyka i myÅ›lÄ™, że powoli dorównuje on klasykom gatunku, aby za kilka lat stać siÄ™ „peÅ‚noprawnym” czÅ‚onkiem panteonu gwiazd muzyki soul.
Krzysztof Piłacik
Komentarze |