Literatura
Wys�ano dnia 21-05-2011 o godz. 13:46:43 przez rafa 2397
Wys�ano dnia 21-05-2011 o godz. 13:46:43 przez rafa 2397
Jak pisaÅ‚a w „Wiedzy i Å»yciu” Agata Grabowska: „z poczÄ…tku w Olimpii podczas igrzysk miaÅ‚y miejsce okolicznoÅ›ciowe wystÄ™py muzyków, popisy poetów, oratorów i wykÅ‚ady filozofów, np. na 84. Igrzyskach Olimpijskich (w 444 roku p.n.e.) historyk Herodot czytaÅ‚ fragmenty swego dzieÅ‚a, na 94. (w 388 roku p.n.e.) Zeuksis – jeden z najznakomitszych malarzy greckich – wystawiÅ‚ swój obraz. SztukÄ™, literaturÄ™ i muzykÄ™ jako konkurencje do programu igrzysk olimpijskich wprowadzono dopiero w 67 roku n.e., za panowania Nerona.” Autorka artykuÅ‚u przywoÅ‚aÅ‚a też fakt, iż „W latach 1912–1948 w kolejnych igrzyskach olimpijskich artyÅ›ci walczyli o medale na równi ze sportowcami. DziÅ› jest inaczej.” |
Muzycy czÄ™sto konkurujÄ… na festiwalach. Odbiór poezji jest sprawÄ… bardzo indywidualnÄ… – czÄ™sto spotyka siÄ™ opinie, że poeci nie powinni ze sobÄ… rywalizować. Niekiedy jednak w nawiÄ…zaniu do tradycji olimpijskich przyznawane mistrzom sÅ‚owa nagrody otrzymujÄ… nazwy takie jak „Laur Poetycki”.
Tradycja prawdziwych poetyckich bitew datuje swoje poczÄ…tki na 1984 rok. Zaczęło siÄ™ prawie niewinnie. W klubie jazzowym „Get Me High Lounge” w Chicago odbywaÅ‚y siÄ™ odczyty nazwane „Monday Night Poetry Reading”, w których co prawda chodziÅ‚o o to, aby poÅ‚Ä…czyć poezjÄ™ z performance’em, jednak nie wystÄ™powaÅ‚ bardziej kontrowersyjny aspekt – rywalizacja. PomysÅ‚odawca, poeta, performer i robotnik budowlany Mark Kelly Smith chciaÅ‚ po prostu stworzyć formuÅ‚Ä™ prezentowania wierszy atrakcyjniejszÄ… niż wieczorki poetyckie.
W 1986 roku do stylu prezentowania poezji bliskiego performance’owi doÅ‚Ä…czyÅ‚ element konkurencji – Smith, przyszÅ‚y „SlamPapi”, zwróciÅ‚ siÄ™ do publicznoÅ›ci o ocenianie poetów za pomocÄ… kartek z ocenami. ByÅ‚o to na krótko przed przeniesieniem imprezy do chicagowskiego jazz-klubu „Green Mill” odwiedzanego niegdyÅ› czÄ™sto przez Ala Capone. Sama nazwa slam pochodziÅ‚a z terminologii brydżowej i baseballowej, polskim synonimem jest szlem.
Pierwszy National Poetry Slam odbyÅ‚ siÄ™ 18 X 1990 roku w San Francisco. Do Europy idea ta przywÄ™drowaÅ‚a ok. 1994 roku. Popularność zyskaÅ‚a dziÄ™ki filmowi Marca Levina „Slam”, nagrodzonemu ZÅ‚otÄ… KamerÄ… za debiut na festiwalu w Cannes w 1998 roku.
Slam to otwarty konkurs poetycki. Ważnym elementem idei slamów jest fakt, że uczestniczyć w nim może każdy. Mark Kelly Smith tworzÄ…c pierwsze tego typu imprezy, byÅ‚ daleko od Å›rodowisk akademickich, które wielokrotnie byÅ‚y wobec slamów bardzo krytyczne. Prezentacja jest ograniczona czasowo – zazwyczaj do trzech minut.
Do Polski slam dotarÅ‚ w 2003 roku. ImprezÄ™ w Starej Prochoffni zorganizowaÅ‚ Bohdan Piasecki. ZwyciÄ™zcÄ… okazaÅ‚ siÄ™ Jan Hubert Kapela (JaÅ› Kapela), którego tomik pod tytuÅ‚em „Reklama” wydaÅ‚a korporacja Ha!art. Innym popularnym polskim slammerem jest Maciej Kaczka (kaczka.art.pl).
Kielce miaÅ‚y swój pierwszy slam niewiele ponad rok po Warszawie. 13 kwietnia 2004 roku w Domu Åšrodowisk Twórczych odbyÅ‚a siÄ™ impreza organizowana przez Jerzego Daniela – redaktora naczelnego „Teraz”. Od tamtej pory slamy rozgrywane sÄ… w DÅšT regularnie. Pierwsze relacje w TVP 3 znacznie różniÅ‚y siÄ™ od wyobrażeÅ„, jakie mogÄ… nasuwać zawadiackie wiersze Jasia Kapeli.
CieszyÅ‚ zróżnicowany wiek poetów, ale ich zachowanie zapowiadaÅ‚o raczej stonowany nastrój twórczoÅ›ci. „Weteranami” kieleckich slamów sÄ… m.in. Katarzyna Macios, Grzegorz Woźniak i Adrian Witczak. Ten ostatni zwyciężyÅ‚ w dwudziestym, jubileuszowym konkursie, który miaÅ‚ miejsce 15 marca 2011 roku. Kolejny slam w DÅšT bÄ™dzie odbÄ™dzie siÄ™ jesieniÄ….
Drugim kieleckim organizatorem slamów jest Instytut Filologii Polskiej UJK.
Wiersze niektórych slammerów (np. Jasia Kapeli) można spotkać w portalu poetyckim nieszuflada.pl. Dla każdego, kto pisze jest on dobrym miejscem na to, by pożegnać siÄ™ z tradycyjnÄ… publicznoÅ›ciÄ… nieÅ›miaÅ‚ego poety – szufladÄ…. Cenne sÄ… również uwagi użytkowników tego serwisu na temat publikowanych wierszy (na „nieszufladzie” udziela siÄ™ m.in. laureat Nagrody KoÅ›cielskich Jacek Dehnel). Mam jednak nadziejÄ™, że znajdÄ… siÄ™ też tacy, dla których rywalizacja literatów nie jest „pomysÅ‚em godnym Nerona” i zobaczymy w Kielcach jeszcze wielu poetów gotowych skonfrontować swÄ… twórczość z publicznoÅ›ciÄ….
Tradycja prawdziwych poetyckich bitew datuje swoje poczÄ…tki na 1984 rok. Zaczęło siÄ™ prawie niewinnie. W klubie jazzowym „Get Me High Lounge” w Chicago odbywaÅ‚y siÄ™ odczyty nazwane „Monday Night Poetry Reading”, w których co prawda chodziÅ‚o o to, aby poÅ‚Ä…czyć poezjÄ™ z performance’em, jednak nie wystÄ™powaÅ‚ bardziej kontrowersyjny aspekt – rywalizacja. PomysÅ‚odawca, poeta, performer i robotnik budowlany Mark Kelly Smith chciaÅ‚ po prostu stworzyć formuÅ‚Ä™ prezentowania wierszy atrakcyjniejszÄ… niż wieczorki poetyckie.
W 1986 roku do stylu prezentowania poezji bliskiego performance’owi doÅ‚Ä…czyÅ‚ element konkurencji – Smith, przyszÅ‚y „SlamPapi”, zwróciÅ‚ siÄ™ do publicznoÅ›ci o ocenianie poetów za pomocÄ… kartek z ocenami. ByÅ‚o to na krótko przed przeniesieniem imprezy do chicagowskiego jazz-klubu „Green Mill” odwiedzanego niegdyÅ› czÄ™sto przez Ala Capone. Sama nazwa slam pochodziÅ‚a z terminologii brydżowej i baseballowej, polskim synonimem jest szlem.
Pierwszy National Poetry Slam odbyÅ‚ siÄ™ 18 X 1990 roku w San Francisco. Do Europy idea ta przywÄ™drowaÅ‚a ok. 1994 roku. Popularność zyskaÅ‚a dziÄ™ki filmowi Marca Levina „Slam”, nagrodzonemu ZÅ‚otÄ… KamerÄ… za debiut na festiwalu w Cannes w 1998 roku.
Slam to otwarty konkurs poetycki. Ważnym elementem idei slamów jest fakt, że uczestniczyć w nim może każdy. Mark Kelly Smith tworzÄ…c pierwsze tego typu imprezy, byÅ‚ daleko od Å›rodowisk akademickich, które wielokrotnie byÅ‚y wobec slamów bardzo krytyczne. Prezentacja jest ograniczona czasowo – zazwyczaj do trzech minut.
Do Polski slam dotarÅ‚ w 2003 roku. ImprezÄ™ w Starej Prochoffni zorganizowaÅ‚ Bohdan Piasecki. ZwyciÄ™zcÄ… okazaÅ‚ siÄ™ Jan Hubert Kapela (JaÅ› Kapela), którego tomik pod tytuÅ‚em „Reklama” wydaÅ‚a korporacja Ha!art. Innym popularnym polskim slammerem jest Maciej Kaczka (kaczka.art.pl).
Kielce miaÅ‚y swój pierwszy slam niewiele ponad rok po Warszawie. 13 kwietnia 2004 roku w Domu Åšrodowisk Twórczych odbyÅ‚a siÄ™ impreza organizowana przez Jerzego Daniela – redaktora naczelnego „Teraz”. Od tamtej pory slamy rozgrywane sÄ… w DÅšT regularnie. Pierwsze relacje w TVP 3 znacznie różniÅ‚y siÄ™ od wyobrażeÅ„, jakie mogÄ… nasuwać zawadiackie wiersze Jasia Kapeli.
CieszyÅ‚ zróżnicowany wiek poetów, ale ich zachowanie zapowiadaÅ‚o raczej stonowany nastrój twórczoÅ›ci. „Weteranami” kieleckich slamów sÄ… m.in. Katarzyna Macios, Grzegorz Woźniak i Adrian Witczak. Ten ostatni zwyciężyÅ‚ w dwudziestym, jubileuszowym konkursie, który miaÅ‚ miejsce 15 marca 2011 roku. Kolejny slam w DÅšT bÄ™dzie odbÄ™dzie siÄ™ jesieniÄ….
Drugim kieleckim organizatorem slamów jest Instytut Filologii Polskiej UJK.
Wiersze niektórych slammerów (np. Jasia Kapeli) można spotkać w portalu poetyckim nieszuflada.pl. Dla każdego, kto pisze jest on dobrym miejscem na to, by pożegnać siÄ™ z tradycyjnÄ… publicznoÅ›ciÄ… nieÅ›miaÅ‚ego poety – szufladÄ…. Cenne sÄ… również uwagi użytkowników tego serwisu na temat publikowanych wierszy (na „nieszufladzie” udziela siÄ™ m.in. laureat Nagrody KoÅ›cielskich Jacek Dehnel). Mam jednak nadziejÄ™, że znajdÄ… siÄ™ też tacy, dla których rywalizacja literatów nie jest „pomysÅ‚em godnym Nerona” i zobaczymy w Kielcach jeszcze wielu poetów gotowych skonfrontować swÄ… twórczość z publicznoÅ›ciÄ….
Andrzej Szczodrak
Komentarze |