Teatr Rozmowy Grzegorz Artman,Kielce
Wys�ano dnia 07-03-2006 o godz. 14:00:00 przez pala2 9007
Wys�ano dnia 07-03-2006 o godz. 14:00:00 przez pala2 9007
Od mojej pierwszej rozmowy z JoannÄ… Kasperek i Grzegorzem Artmanem minÄ…Å‚ prawie rok: peÅ‚en wydarzeÅ„ i ciekawych projektów aktorskiej pary. Najpierw byÅ‚ spektakl "Hotel pod AnioÅ‚em" w reżyserii Piotra Cieplaka, który znalazÅ‚ siÄ™ w finale XI Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki WspóÅ‚czesnej. Potem pojawiÅ‚ siÄ™ projekt "Drogi i bezdroża teatru", w którym artyÅ›ci ze spektaklem docierajÄ… do mniejszych miejscowoÅ›ci województwa Å›wiÄ™tokrzyskiego. NastÄ™pne byÅ‚o Stowarzyszenie Teatralno-Filmowe "Hotel pod AnioÅ‚em", które weszÅ‚o do Federacji StowarzyszeÅ„ Kulturotwórczych "Baza Zbożowa". |
Teraz w budynkach przy ul. Zbożowej powstanie Teatr Magellana i Galeria Gatunki Sferyczne. W planach Stowarzyszenia sÄ… spektakle, warsztaty i festiwal teatralny. Projekty owiane sÄ… jeszcze tajemnicÄ… i Grzegorz Artman niewiele o nich mówi, ale patrzÄ…c na tempo, z jakim Ci ludzie realizujÄ… kolejne zamierzenia, można podejrzewać, że już wkrótce wszystkie plany "Hotelu pod AnioÅ‚em" stanÄ… siÄ™ rzeczywistoÅ›ciÄ…. Nie pozostaje nam nic innego, jak z przyjemnoÅ›ciÄ… ogÅ‚osić powstanie nowej sceny teatralnej w Kielcach. Oto, co grzegorz Artman opowiedziaÅ‚ mi o nowej scenie:
Jaki będzie teatr Magellana?
-Dobrym duchem i opiekunem artystycznym teatru bÄ™dzie Piotr Cieplak, laureat Paszportu Polityki i nagrody im. Konrada Swinarskiego. Nie chcemy stworzyć kolejnego w tym mieÅ›cie teatru repertuarowego. Nie dlatego że jest on zÅ‚y, tylko dlatego, że nas w teatrze interesujÄ… inne rzeczy. Moim zdaniem teatr czÄ™sto gubi proporcjÄ™ czasu. W natÅ‚oku i pogoni czÄ™sto zapomina o tym, co jest istotÄ… twórczych poszukiwaÅ„. Zadawanie pytaÅ„ i próba odpowiedzi na nie wymaga czasu. W teatrze repertuarowym nie zawsze jest na to miejsce. Chcemy, aby teatr Magellana staÅ‚ siÄ™ niejako przystaniÄ… dla tych wszystkich, którzy podobnie postrzegajÄ… i czujÄ… teatr. Nas interesuje ta możliwość podróży i odkrywania wciąż na nowo Å›wiata i otaczajÄ…cej nas rzeczywistoÅ›ci. Chcemy rozbijać stereotypy, iść pod prÄ…d. To powinno siÄ™ odbywać na drodze ewolucji, a nie rewolucji. Taki mechanizm pozwala czerpać z tego, co nazywamy tożsamoÅ›ciÄ…. Pozwala rozwijać myÅ›l w oparciu o to, co już siÄ™ dokonaÅ‚o.
- Piotr Cieplak to wybitna osobowość polskiej sceny teatralnej. Czy jedyna, która pojawi siÄ™ w Teatrze Magellana?
- Chcemy, aby powstajÄ…ce u nas przedstawienia byÅ‚y ważnymi wydarzeniami teatralnymi, wiÄ™c i ważnych, wyjÄ…tkowych ludzi chcemy zapraszać do wspóÅ‚pracy. To oczywiÅ›cie proces. Czy Piotr Cieplak bÄ™dzie chciaÅ‚ reżyserować w Teatrze Magellana? Tego nie wiem. Natomiast wiem, że jeżeli uda siÄ™ wytworzyć specyficznÄ… atmosferÄ™ przypisanÄ… temu miejscu i spójność dotyczÄ…cÄ… zarówno kierunków artystycznych, aranżacji przestrzeni jak i chociażby samego nazewnictwa, to wtedy szanse sÄ… o wiele wiÄ™ksze. Każdy poważny twórca zadaje sobie wiele pytaÅ„ odnoÅ›nie tego "kolejnego kroku". Jeżeli w Teatrze Magellana bÄ™dzie miaÅ‚ możliwość na twórczÄ… wypowiedź, to z pewnoÅ›ciÄ… taka ewentualność siÄ™ pojawi.
- Założenie sceny teatralnej, to chyba niezbyt prosta sprawa. Od czego zaczniecie?Od miejsca, zaproszenia ludzi, premiery?
- Musimy pracować nad wizerunkiem miejsca. MyÅ›lÄ™, że styl pracy, sposób myÅ›lenia i wszystko, co siÄ™ z tym wiąże, bÄ™dzie możliwy do zaobserwowania dopiero wtedy, kiedy zacznÄ… powstawać pierwsze spektakle. To jest istotÄ…. Natomiast w obecnej sytuacji wiele rzeczy toczy siÄ™ równolegle. Nie jest przypadkiem, że teatr nosi takÄ… nazwÄ™. Nie jest przypadkiem to, że przestrzeÅ„ i jej aranżacja sÄ… spójne z nazwÄ… teatru. Jestem przekonany, że caÅ‚ość myÅ›lenia oparta na wielu doÅ›wiadczeniach i obserwacjach jest bardzo konkretna i wynika z twórczych poszukiwaÅ„ i prób formowania takiej struktury, jakÄ… jest teatr.
- Jak będzie wyglądała scena teatru?
- Moim zdaniem sala teatralna powinna być otwarta na inny niż dotychczasowy sposób funkcjonowania tego typu obiektów. Jeżeli damy sobie możliwość chociażby dowolnej aranżacji widowni, czy samej przestrzeni scenicznej, to w efekcie architektura uwolni inwencjÄ™ twórczÄ… na etapie poszczególnych realizacji, nie bÄ™dzie jej ograniczaÅ‚a. To projekt i koncepcja reżysera powinny decydować o sposobie zagospodarowania przestrzeni. To trudne, ale w tym przypadku możliwe, wiÄ™c należy z tego skorzystać.
- Jak będzie funkcjonował na co dzień Teatr Magellana?
- Najważniejsze jest, aby w naszej pracy nie byÅ‚o przypadkowoÅ›ci. Jestem przekonany, że Teatrem Magellana bÄ™dÄ… w stanie zarzÄ…dzać 3-4 osoby, bez rozbudowywania biurokracji, urzÄ™dniczego zaplecza sceny. Chcemy uczestniczyć w życiu teatralnym kraju. W planach na poczÄ…tek mamy najwyżej 3 przedstawienia w miesiÄ…cu, gÅ‚ównie w weekendy. Ludzie wspóÅ‚pracujÄ…cy z nami, uwikÅ‚ani w różne struktury teatralne, muszÄ… z dużym wyprzedzeniem wiedzieć, kiedy bÄ™dÄ… grać na Zbożowej. Dlatego repertuar teatru powinien być precyzyjnie budowany z rocznym wyprzedzeniem i jasno okreÅ›lać daty i godziny pokazów. To nie jest odkrywcze, bo w wiÄ™kszoÅ›ci krajów europejskich jest to zasadÄ… i profesjonalizm polega na tym, że angażujÄ…c siÄ™ do danego przedsiÄ™wziÄ™cia, musimy być przewidywalni dla naszych partnerów zawodowych i dla samych siebie. Moim zdaniem taki mechanizm daje w peÅ‚ni możliwość wykorzystywania potencjaÅ‚u, jaki kryje siÄ™ w twórczym podejÅ›ciu do wykonywanych zadaÅ„. Najważniejszy jest spektakl, to, co chcemy ludziom zaproponować. JeÅ›li to bÄ™dzie naprawdÄ™ interesujÄ…ce, widownia siÄ™ znajdzie.
- Poza teatrem na Zbożowej ma powstać także galeria...
- Tak. Powstanie tam Galeria Gatunki Sferyczne. Ma być miejscem, gdzie bÄ™dziemy prezentować dorobek twórczy wspóÅ‚czesnych ludzi teatru. IstotÄ… i żywioÅ‚em teatru jest "tu i teraz", które trudno uchwycić. ZdjÄ™cia nie oddadzÄ… w peÅ‚ni tego, co dzieje siÄ™ na scenie. Ale mogÄ… zachÄ™cić do zainteresowania siÄ™ teatrem. Moim zdaniem najważniejsze jest, aby prezentowane w niej prace byÅ‚y interpretacjÄ… zdarzenia teatralnego, a nie sprowadzaÅ‚y siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie do formy czysto dokumentalnej. Przy takim zaÅ‚ożeniu uda nam siÄ™ pokazać zarówno sylwetkÄ™ twórcy konkretnych prac jak i jego wrażliwość. Rozpoczniemy 2 grudnia pracami powstaÅ‚ymi podczas realizowanego przez nas projektu "Drogi i bezdroża teatru", w którym "Hotel pod AnioÅ‚em" prezentujemy w różnych miejscowoÅ›ciach naszego regionu. Projekt ukoÅ„czymy w czerwcu. ZostaÅ‚o nam kilka miejscowoÅ›ci.
- W planach Stowarzyszenia jest także festiwal teatralny "Generacja". Jakie zespoły chcecie zapraszać?
- Chodzi o te spektakle, które mogÄ… być pretekstem do dyskusji. Chcemy, aby po każdym przedstawieniu byÅ‚a szansa na spotkanie z jego twórcami i prawdziwÄ…, istotnÄ… dyskusjÄ™ na temat konkretnego zdarzenia. Jakie teatry bÄ™dÄ… nas odwiedzać? Czas pokaże. Ja myÅ›lÄ™, że osiÄ… takiego festiwalu powinno być ukazywanie tego, że sam teatr jest żywy, że poszukuje i zderza siÄ™ także z oczekiwaniami i gustami publicznoÅ›ci. Tylko wtedy damy sobie szansÄ™ na prawdziwie istotnÄ… rozmowÄ™ na tematy z teatrem zwiÄ…zane. To ksztaÅ‚tuje i podnosi kulturÄ™ teatralnÄ…, czy tego chcemy, czy nie.
- Już niedługo startujecie także z warsztatami teatralnymi. Kto będzie w nich uczestniczył, jakie macie zamierzenia, czego chcecie nauczyć?
- W warsztatach weźmie udziaÅ‚ 30 osób. Ma to być mÅ‚odzież z domów opiekuÅ„czych. RozpocznÄ… siÄ™ kwietniowym spotkaniem "wolność - tożsamość - droga". Liczymy, że mÅ‚odzi ludzie, którzy nie majÄ… przecież idealnych warunków do startu w dorosÅ‚e życie, zrozumiejÄ…, że wszystko przed nimi i że najwiÄ™cej zależy od nich, ich chÄ™ci, ich woli i determinacji. Uczestnicy spotkania już w maju wezmÄ… udziaÅ‚ w warsztacie "przestrzeÅ„ wewnÄ™trzna". Nie bÄ™dziemy uczyć technik teatralnych. Mam prosty przykÅ‚ad: zadanie aktorskie: idÄ™ po chodniku i wieje wiatr. Można po prostu to zobrazować i pokazać czysto realny wymiar zdarzenia, a można zadać pytanie, co to znaczy, że czÅ‚owiekowi wieje wiatr w oczy. I tu zaczyna siÄ™ przygoda. Jestem przekonany, że to jest interesujÄ…ce, bo odwoÅ‚uje siÄ™ do naszych wewnÄ™trznych doÅ›wiadczeÅ„ i wrażliwoÅ›ci. Trzecim elementem warsztatu bÄ™dzie czerwcowe spotkanie z "Hotelem pod AnioÅ‚em": analiza poszczególnych scen spektaklu, ukazanie drogi, jakÄ… przebyliÅ›my pracujÄ…c nad tym przedstawieniem.
- W materiałach dostarczonych dziennikarzom znajduje się jeszcze jedno logo, tajemnicze K29...
- To nasz kolejny projekt i kolejna niespodzianka. Przyjdzie pora, aby o tym mówić.
Wici trzymajÄ… kciuki za "Hotel pod AnioÅ‚em", Teatr Magellana i powodzenie wszystkich, nawet tych najbardziej tajemniczych planów artystycznych Grzegorza Artmana.
Jaki będzie teatr Magellana?
-Dobrym duchem i opiekunem artystycznym teatru bÄ™dzie Piotr Cieplak, laureat Paszportu Polityki i nagrody im. Konrada Swinarskiego. Nie chcemy stworzyć kolejnego w tym mieÅ›cie teatru repertuarowego. Nie dlatego że jest on zÅ‚y, tylko dlatego, że nas w teatrze interesujÄ… inne rzeczy. Moim zdaniem teatr czÄ™sto gubi proporcjÄ™ czasu. W natÅ‚oku i pogoni czÄ™sto zapomina o tym, co jest istotÄ… twórczych poszukiwaÅ„. Zadawanie pytaÅ„ i próba odpowiedzi na nie wymaga czasu. W teatrze repertuarowym nie zawsze jest na to miejsce. Chcemy, aby teatr Magellana staÅ‚ siÄ™ niejako przystaniÄ… dla tych wszystkich, którzy podobnie postrzegajÄ… i czujÄ… teatr. Nas interesuje ta możliwość podróży i odkrywania wciąż na nowo Å›wiata i otaczajÄ…cej nas rzeczywistoÅ›ci. Chcemy rozbijać stereotypy, iść pod prÄ…d. To powinno siÄ™ odbywać na drodze ewolucji, a nie rewolucji. Taki mechanizm pozwala czerpać z tego, co nazywamy tożsamoÅ›ciÄ…. Pozwala rozwijać myÅ›l w oparciu o to, co już siÄ™ dokonaÅ‚o.
- Piotr Cieplak to wybitna osobowość polskiej sceny teatralnej. Czy jedyna, która pojawi siÄ™ w Teatrze Magellana?
- Chcemy, aby powstajÄ…ce u nas przedstawienia byÅ‚y ważnymi wydarzeniami teatralnymi, wiÄ™c i ważnych, wyjÄ…tkowych ludzi chcemy zapraszać do wspóÅ‚pracy. To oczywiÅ›cie proces. Czy Piotr Cieplak bÄ™dzie chciaÅ‚ reżyserować w Teatrze Magellana? Tego nie wiem. Natomiast wiem, że jeżeli uda siÄ™ wytworzyć specyficznÄ… atmosferÄ™ przypisanÄ… temu miejscu i spójność dotyczÄ…cÄ… zarówno kierunków artystycznych, aranżacji przestrzeni jak i chociażby samego nazewnictwa, to wtedy szanse sÄ… o wiele wiÄ™ksze. Każdy poważny twórca zadaje sobie wiele pytaÅ„ odnoÅ›nie tego "kolejnego kroku". Jeżeli w Teatrze Magellana bÄ™dzie miaÅ‚ możliwość na twórczÄ… wypowiedź, to z pewnoÅ›ciÄ… taka ewentualność siÄ™ pojawi.
- Założenie sceny teatralnej, to chyba niezbyt prosta sprawa. Od czego zaczniecie?Od miejsca, zaproszenia ludzi, premiery?
- Musimy pracować nad wizerunkiem miejsca. MyÅ›lÄ™, że styl pracy, sposób myÅ›lenia i wszystko, co siÄ™ z tym wiąże, bÄ™dzie możliwy do zaobserwowania dopiero wtedy, kiedy zacznÄ… powstawać pierwsze spektakle. To jest istotÄ…. Natomiast w obecnej sytuacji wiele rzeczy toczy siÄ™ równolegle. Nie jest przypadkiem, że teatr nosi takÄ… nazwÄ™. Nie jest przypadkiem to, że przestrzeÅ„ i jej aranżacja sÄ… spójne z nazwÄ… teatru. Jestem przekonany, że caÅ‚ość myÅ›lenia oparta na wielu doÅ›wiadczeniach i obserwacjach jest bardzo konkretna i wynika z twórczych poszukiwaÅ„ i prób formowania takiej struktury, jakÄ… jest teatr.
- Jak będzie wyglądała scena teatru?
- Moim zdaniem sala teatralna powinna być otwarta na inny niż dotychczasowy sposób funkcjonowania tego typu obiektów. Jeżeli damy sobie możliwość chociażby dowolnej aranżacji widowni, czy samej przestrzeni scenicznej, to w efekcie architektura uwolni inwencjÄ™ twórczÄ… na etapie poszczególnych realizacji, nie bÄ™dzie jej ograniczaÅ‚a. To projekt i koncepcja reżysera powinny decydować o sposobie zagospodarowania przestrzeni. To trudne, ale w tym przypadku możliwe, wiÄ™c należy z tego skorzystać.
- Jak będzie funkcjonował na co dzień Teatr Magellana?
- Najważniejsze jest, aby w naszej pracy nie byÅ‚o przypadkowoÅ›ci. Jestem przekonany, że Teatrem Magellana bÄ™dÄ… w stanie zarzÄ…dzać 3-4 osoby, bez rozbudowywania biurokracji, urzÄ™dniczego zaplecza sceny. Chcemy uczestniczyć w życiu teatralnym kraju. W planach na poczÄ…tek mamy najwyżej 3 przedstawienia w miesiÄ…cu, gÅ‚ównie w weekendy. Ludzie wspóÅ‚pracujÄ…cy z nami, uwikÅ‚ani w różne struktury teatralne, muszÄ… z dużym wyprzedzeniem wiedzieć, kiedy bÄ™dÄ… grać na Zbożowej. Dlatego repertuar teatru powinien być precyzyjnie budowany z rocznym wyprzedzeniem i jasno okreÅ›lać daty i godziny pokazów. To nie jest odkrywcze, bo w wiÄ™kszoÅ›ci krajów europejskich jest to zasadÄ… i profesjonalizm polega na tym, że angażujÄ…c siÄ™ do danego przedsiÄ™wziÄ™cia, musimy być przewidywalni dla naszych partnerów zawodowych i dla samych siebie. Moim zdaniem taki mechanizm daje w peÅ‚ni możliwość wykorzystywania potencjaÅ‚u, jaki kryje siÄ™ w twórczym podejÅ›ciu do wykonywanych zadaÅ„. Najważniejszy jest spektakl, to, co chcemy ludziom zaproponować. JeÅ›li to bÄ™dzie naprawdÄ™ interesujÄ…ce, widownia siÄ™ znajdzie.
- Poza teatrem na Zbożowej ma powstać także galeria...
- Tak. Powstanie tam Galeria Gatunki Sferyczne. Ma być miejscem, gdzie bÄ™dziemy prezentować dorobek twórczy wspóÅ‚czesnych ludzi teatru. IstotÄ… i żywioÅ‚em teatru jest "tu i teraz", które trudno uchwycić. ZdjÄ™cia nie oddadzÄ… w peÅ‚ni tego, co dzieje siÄ™ na scenie. Ale mogÄ… zachÄ™cić do zainteresowania siÄ™ teatrem. Moim zdaniem najważniejsze jest, aby prezentowane w niej prace byÅ‚y interpretacjÄ… zdarzenia teatralnego, a nie sprowadzaÅ‚y siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie do formy czysto dokumentalnej. Przy takim zaÅ‚ożeniu uda nam siÄ™ pokazać zarówno sylwetkÄ™ twórcy konkretnych prac jak i jego wrażliwość. Rozpoczniemy 2 grudnia pracami powstaÅ‚ymi podczas realizowanego przez nas projektu "Drogi i bezdroża teatru", w którym "Hotel pod AnioÅ‚em" prezentujemy w różnych miejscowoÅ›ciach naszego regionu. Projekt ukoÅ„czymy w czerwcu. ZostaÅ‚o nam kilka miejscowoÅ›ci.
- W planach Stowarzyszenia jest także festiwal teatralny "Generacja". Jakie zespoły chcecie zapraszać?
- Chodzi o te spektakle, które mogÄ… być pretekstem do dyskusji. Chcemy, aby po każdym przedstawieniu byÅ‚a szansa na spotkanie z jego twórcami i prawdziwÄ…, istotnÄ… dyskusjÄ™ na temat konkretnego zdarzenia. Jakie teatry bÄ™dÄ… nas odwiedzać? Czas pokaże. Ja myÅ›lÄ™, że osiÄ… takiego festiwalu powinno być ukazywanie tego, że sam teatr jest żywy, że poszukuje i zderza siÄ™ także z oczekiwaniami i gustami publicznoÅ›ci. Tylko wtedy damy sobie szansÄ™ na prawdziwie istotnÄ… rozmowÄ™ na tematy z teatrem zwiÄ…zane. To ksztaÅ‚tuje i podnosi kulturÄ™ teatralnÄ…, czy tego chcemy, czy nie.
- Już niedługo startujecie także z warsztatami teatralnymi. Kto będzie w nich uczestniczył, jakie macie zamierzenia, czego chcecie nauczyć?
- W warsztatach weźmie udziaÅ‚ 30 osób. Ma to być mÅ‚odzież z domów opiekuÅ„czych. RozpocznÄ… siÄ™ kwietniowym spotkaniem "wolność - tożsamość - droga". Liczymy, że mÅ‚odzi ludzie, którzy nie majÄ… przecież idealnych warunków do startu w dorosÅ‚e życie, zrozumiejÄ…, że wszystko przed nimi i że najwiÄ™cej zależy od nich, ich chÄ™ci, ich woli i determinacji. Uczestnicy spotkania już w maju wezmÄ… udziaÅ‚ w warsztacie "przestrzeÅ„ wewnÄ™trzna". Nie bÄ™dziemy uczyć technik teatralnych. Mam prosty przykÅ‚ad: zadanie aktorskie: idÄ™ po chodniku i wieje wiatr. Można po prostu to zobrazować i pokazać czysto realny wymiar zdarzenia, a można zadać pytanie, co to znaczy, że czÅ‚owiekowi wieje wiatr w oczy. I tu zaczyna siÄ™ przygoda. Jestem przekonany, że to jest interesujÄ…ce, bo odwoÅ‚uje siÄ™ do naszych wewnÄ™trznych doÅ›wiadczeÅ„ i wrażliwoÅ›ci. Trzecim elementem warsztatu bÄ™dzie czerwcowe spotkanie z "Hotelem pod AnioÅ‚em": analiza poszczególnych scen spektaklu, ukazanie drogi, jakÄ… przebyliÅ›my pracujÄ…c nad tym przedstawieniem.
- W materiałach dostarczonych dziennikarzom znajduje się jeszcze jedno logo, tajemnicze K29...
- To nasz kolejny projekt i kolejna niespodzianka. Przyjdzie pora, aby o tym mówić.
Wici trzymajÄ… kciuki za "Hotel pod AnioÅ‚em", Teatr Magellana i powodzenie wszystkich, nawet tych najbardziej tajemniczych planów artystycznych Grzegorza Artmana.
rozmawiała: Agnieszka Kozłowska-Piasta
Komentarze |