Kino Recenzje Cywilizacja
Wys�ano dnia 05-09-2013 o godz. 18:33:37 przez rafa 8710
Wys�ano dnia 05-09-2013 o godz. 18:33:37 przez rafa 8710
Samsara to powstały w 2012 roku film nakręcony przez amerykańskiego reżysera i operatora filmowego Rona Fricke'a. Razem z poprzedzającymi go Chorosem (1985) i Baraką (1992) autorstwa tego samego autora, wpisuje się w nurt kina dokumentalnego. |
Każdy z filmów to wycieczka do w najdalsze i najciekawsze kraÅ„ce Å›wiata. W przypadku Samsary jest to podróż do 25 barwnych i różnorodnych zarówno kulturowo jak i po wzglÄ™dem krajobrazu krajów. Nie sÄ… to jednak filmy skupiajÄ…ce siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie obrazach. PrzekazujÄ… coÅ› wiÄ™cej, zmiany i staÅ‚e cechy dokonujÄ…ce siÄ™ zarówno w Å›wiecie przyrody jak i ludzi. Znamienne jest to, że wszystkie trzy dokonujÄ… pewnego porównania miÄ™dzy wspóÅ‚czesnoÅ›ciÄ…, a starym porzÄ…dkiem niezachwianej natury i ludów pierwotnych. Reżyser rozprawia siÄ™ także z absurdalnymi kontrastami nowoczesnoÅ›ci, biedÄ… funkcjonujÄ…cÄ… obok przepychu, rzeczywistoÅ›ciÄ… wojny obok religijnych praktyk, zezwierzÄ™ceniem i równolegÅ‚ymi przejawami prawdziwej miÅ‚oÅ›ci . Chronos, Baraka i Samsara, chociaż nie padajÄ… w nich żadne sÅ‚owa, opowiadajÄ… historiÄ™, z której można wyciÄ…gnąć konkretne wnioski. A wszystko to na tle subtelnego, onirycznego soundtracku.
Obok tych cech znamionujÄ…cych kino dokumentalne, pojawiajÄ… siÄ™ jednak pewne elementy, na które warto zwrócić uwagÄ™, a które nie sÄ… charakterystyczne dla filmów tego gatunku. Produkcje Fricke'a wprowadzajÄ… eksponowanie sylwetek przedstawicieli danych grup spoÅ‚ecznych, czyli stawianie ich przed kamerÄ… i tak, aby patrzyli prosto w kadr. Kolejnym elementem, jest posÅ‚użenie siÄ™ aktorem. Odgrywa on w jednej ze scen niemÄ… i dramatycznÄ… w swoim wyrazie pantomimÄ™, bÄ™dÄ…cÄ… symbolicznym ujÄ™ciem duchowej kondycji wspóÅ‚czesnego czÅ‚owieka.
Trzy pozycje, choć pozornie tak do siebie podobne, majÄ… jednak pewne subtelne różnice. Widoczne jest to już na poziomie technicznym - Samsara może pochwalić siÄ™ już doskonaÅ‚Ä… jakoÅ›ciÄ… obrazu. W porównaniu tym najgorzej wypada oczywiÅ›cie najstarszy z filmów. W Å›lad za jakoÅ›ciÄ… obrazu powstaÅ‚y także zmiany w szybkoÅ›ci zmieniania kadru. W Chronosie i Barace czas pÅ‚ynie wolniej - charakterystyczne sÄ… dÅ‚ugie kadry, zatrzymania na konkretnym obiekcie. Fricke, biorÄ…c pod uwagÄ™ ograniczone możliwoÅ›ci percepcyjne wspóÅ‚czesnego odbiorcy, nieprzyzwyczajonego do skupiania uwagi na jednym obiekcie przez dÅ‚uższy czas, przyspiesza w i stawia na wiÄ™kszÄ… dynamikÄ™ obrazu w Samsarze, co wpÅ‚ywa dodatnio na atrakcyjność filmu.
MówiÄ…c o filmach Fricke'a nie można pominąć znaczenia poszczególnych tytuÅ‚ów. OdwoÅ‚ujÄ… siÄ™ one do sfery wierzeÅ„ religijnych. Chronos oznacza greckiego boga czasu (tzw. Wieczny Czas), baraka to nawiÄ…zanie do muzuÅ‚maÅ„skiego bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa, czyli esencji życia, od której rozpoczyna siÄ™ caÅ‚a dalsza ewolucja bytów, samsara to natomiast stan ciÄ…gÅ‚ej wÄ™drówki, koÅ‚owrotu narodzin i Å›mierci, czyli reinkarnacjii, w którÄ… wierzÄ… buddyÅ›ci. Poszczególne odniesienia majÄ… swoje potwierdzenia w filmach - pierwszy z nich eksponuje greckÄ… architekturÄ™, nastÄ™pny podaje obraz Mekki, ostatni zaÅ› kÅ‚adzie szczególny nacisk na ukazanie hinduizmu. Szczególne uprzywilejowanie buddyzmu który jest przedstawiony jako najbardziej skrajna opozycja do zÅ‚a z jakim boryka siÄ™ Å›wiat, jest Å›ciÅ›le zwiÄ…zane z ostatnimi zainteresowaniami hinduizmem amerykaÅ„skiego reżysera. Fricke, jak sam przyznaje, przez swój najnowszy film chciaÅ‚ stworzyć przestrzeÅ„ do medytacji i wydaje siÄ™, że jest to medytacja w duchu konkretnych poglÄ…dów, przedstawionych niekiedy pomiÄ™dzy kadrami Samsary
Obok tych cech znamionujÄ…cych kino dokumentalne, pojawiajÄ… siÄ™ jednak pewne elementy, na które warto zwrócić uwagÄ™, a które nie sÄ… charakterystyczne dla filmów tego gatunku. Produkcje Fricke'a wprowadzajÄ… eksponowanie sylwetek przedstawicieli danych grup spoÅ‚ecznych, czyli stawianie ich przed kamerÄ… i tak, aby patrzyli prosto w kadr. Kolejnym elementem, jest posÅ‚użenie siÄ™ aktorem. Odgrywa on w jednej ze scen niemÄ… i dramatycznÄ… w swoim wyrazie pantomimÄ™, bÄ™dÄ…cÄ… symbolicznym ujÄ™ciem duchowej kondycji wspóÅ‚czesnego czÅ‚owieka.
Trzy pozycje, choć pozornie tak do siebie podobne, majÄ… jednak pewne subtelne różnice. Widoczne jest to już na poziomie technicznym - Samsara może pochwalić siÄ™ już doskonaÅ‚Ä… jakoÅ›ciÄ… obrazu. W porównaniu tym najgorzej wypada oczywiÅ›cie najstarszy z filmów. W Å›lad za jakoÅ›ciÄ… obrazu powstaÅ‚y także zmiany w szybkoÅ›ci zmieniania kadru. W Chronosie i Barace czas pÅ‚ynie wolniej - charakterystyczne sÄ… dÅ‚ugie kadry, zatrzymania na konkretnym obiekcie. Fricke, biorÄ…c pod uwagÄ™ ograniczone możliwoÅ›ci percepcyjne wspóÅ‚czesnego odbiorcy, nieprzyzwyczajonego do skupiania uwagi na jednym obiekcie przez dÅ‚uższy czas, przyspiesza w i stawia na wiÄ™kszÄ… dynamikÄ™ obrazu w Samsarze, co wpÅ‚ywa dodatnio na atrakcyjność filmu.
MówiÄ…c o filmach Fricke'a nie można pominąć znaczenia poszczególnych tytuÅ‚ów. OdwoÅ‚ujÄ… siÄ™ one do sfery wierzeÅ„ religijnych. Chronos oznacza greckiego boga czasu (tzw. Wieczny Czas), baraka to nawiÄ…zanie do muzuÅ‚maÅ„skiego bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa, czyli esencji życia, od której rozpoczyna siÄ™ caÅ‚a dalsza ewolucja bytów, samsara to natomiast stan ciÄ…gÅ‚ej wÄ™drówki, koÅ‚owrotu narodzin i Å›mierci, czyli reinkarnacjii, w którÄ… wierzÄ… buddyÅ›ci. Poszczególne odniesienia majÄ… swoje potwierdzenia w filmach - pierwszy z nich eksponuje greckÄ… architekturÄ™, nastÄ™pny podaje obraz Mekki, ostatni zaÅ› kÅ‚adzie szczególny nacisk na ukazanie hinduizmu. Szczególne uprzywilejowanie buddyzmu który jest przedstawiony jako najbardziej skrajna opozycja do zÅ‚a z jakim boryka siÄ™ Å›wiat, jest Å›ciÅ›le zwiÄ…zane z ostatnimi zainteresowaniami hinduizmem amerykaÅ„skiego reżysera. Fricke, jak sam przyznaje, przez swój najnowszy film chciaÅ‚ stworzyć przestrzeÅ„ do medytacji i wydaje siÄ™, że jest to medytacja w duchu konkretnych poglÄ…dów, przedstawionych niekiedy pomiÄ™dzy kadrami Samsary
Karolina Kwiecińska
Komentarze |