Teatr Teatr KubuÅ›,
Wys�ano dnia 10-09-2015 o godz. 09:52:02 przez rafa 2235
Wys�ano dnia 10-09-2015 o godz. 09:52:02 przez rafa 2235
- NieporzÄ…dek jest tutaj niemożliwy, możliwe sÄ… jedynie przesuniÄ™cia. – mówi ze sceny Cyncynat C., główny bohater „Zaproszenia na egzekucjÄ™” (reż. Sabina WacÅ‚awczyk); opartego na powieÅ›ci V. Nabokova najnowszego spektaklu Teatru KubuÅ›. Prapremiera już w sobotÄ™, 12 wrzeÅ›nia.
|
DebiutujÄ…ca w potrójnej roli – adaptatorki, scenografki i reżyserki - Sabina WacÅ‚awczyk eksponuje w swojej sztuce wÄ…tek antyutopijny „Zaproszenia…”. Oto w Å›wiecie totalnej inwigilacji, wyjaÅ‚owionym z jakiejkolwiek indywidualnoÅ›ci, pojawia siÄ™ promyk nadziei, jedyna autentyczna postać o imieniu Cyncynat C. (pierwsza poważna rola Mateusza Brodowskiego). Z miejsca zostaje on wtrÄ…cony do wiÄ™zienia, gdzie oczekuje tytuÅ‚owej egzekucji. Jego współwięźniami stajÄ… siÄ™ także widzowie umiejscowieni przez twórców w bezpiecznym obserwatorium – na widowni.
- CaÅ‚ość przypomina „Truman Show”. – mówi odpowiedzialny za dramaturgiÄ™ spektaklu Szymon Adamczak, twórca teatralny i student MISH na UAM w Poznaniu – My, jako widzowie, jesteÅ›my tymi, dla których ten program zostaÅ‚ nakrÄ™cony. BÄ™dÄ…c częściÄ… namalowanego zamysÅ‚u, a jednoczeÅ›nie żywego planu, od poczÄ…tku jesteÅ›my uczestnikami caÅ‚ego procesu.
Odbiorcy zaproszeni są nie tylko na egzekucję, ale również na poprzedzający ją absurdalny bal maskowy. Cyncynata C. i jego szarą prycz otacza bowiem pierścień ludzi-kukiełek. Ich jedyną twarzą jest maska - gombrowiczowska gęba sformatowana do zimnego oblicza bohaterów Orwella.
- WybraÅ‚am teatr lalkowy ze wzglÄ™du na takÄ…, a nie innÄ… formÄ™ aktorskÄ…. W teatrach dramatycznych maska jest już od dawna zapomniana. Tu pÅ‚omieÅ„ jeszcze siÄ™ tli. – tÅ‚umaczy reżyserka – Sam Nabokov też umieÅ›ciÅ‚ je w swojej powieÅ›ci.
„Zaproszenie…” okazuje siÄ™ opowieÅ›ciÄ… o tym, jak Å‚atwo w rÄ™kach czÅ‚owieka kruszeje naczynie ulepione z obcych mu materiałów. System totalitarny nie może siÄ™ ludziom udać, bo jest wymierzony przeciwko ludzkiej naturze. Systemów totalitarnych już w Europie nie mamy, ale nadal jesteÅ›my ludźmi. Mocno sÅ‚abymi, brzydko Å‚adnymi, poprzecznie równolegÅ‚ymi stworzeniami, które bywajÄ… swoim profilem spoÅ‚ecznoÅ›ciowym o wiele częściej niż sobÄ….
Zespół przyznaje, że materiaÅ‚ źródÅ‚owy jest trudny, bardzo bogaty i nieÅ‚atwo byÅ‚o przeÅ‚ożyć go na jÄ™zyk teatru, który bÄ™dzie w stanie „zadziaÅ‚ać”.
- Po przeczytaniu książki byÅ‚em przerażony. Po przeczytaniu adaptacji byÅ‚em jeszcze bardziej przerażony. Po wejÅ›ciu na scenÄ™ zaczÄ…Å‚em siÄ™ uspokajać. – uÅ›miecha siÄ™ Mateusz Brodowski, odtwórca głównej roli – To wymarzony debiut dla mÅ‚odego aktora, ale zarazem wielkie, emocjonalne wyzwanie.
Autorem przekładu jest Leszek Engelking, kompozytorem muzyki - Włodzimierz Kiniorski. Ruchem scenicznym zajmuje się Ewelina Ciszewska. Oprócz Brodowskiego w spektaklu wezmą udział także Zdzisław Reczyński, Ewa Lubacz, Michał Olszewski i Andrzej Kuba Sielski.
„Zaproszenie na egzekucjÄ™” w Teatrze KubuÅ› to drugi, po „Sklepach cynamonowych”, spektakl realizowany w ramach sceny dla dorosÅ‚ych.
- CaÅ‚ość przypomina „Truman Show”. – mówi odpowiedzialny za dramaturgiÄ™ spektaklu Szymon Adamczak, twórca teatralny i student MISH na UAM w Poznaniu – My, jako widzowie, jesteÅ›my tymi, dla których ten program zostaÅ‚ nakrÄ™cony. BÄ™dÄ…c częściÄ… namalowanego zamysÅ‚u, a jednoczeÅ›nie żywego planu, od poczÄ…tku jesteÅ›my uczestnikami caÅ‚ego procesu.
Odbiorcy zaproszeni są nie tylko na egzekucję, ale również na poprzedzający ją absurdalny bal maskowy. Cyncynata C. i jego szarą prycz otacza bowiem pierścień ludzi-kukiełek. Ich jedyną twarzą jest maska - gombrowiczowska gęba sformatowana do zimnego oblicza bohaterów Orwella.
- WybraÅ‚am teatr lalkowy ze wzglÄ™du na takÄ…, a nie innÄ… formÄ™ aktorskÄ…. W teatrach dramatycznych maska jest już od dawna zapomniana. Tu pÅ‚omieÅ„ jeszcze siÄ™ tli. – tÅ‚umaczy reżyserka – Sam Nabokov też umieÅ›ciÅ‚ je w swojej powieÅ›ci.
„Zaproszenie…” okazuje siÄ™ opowieÅ›ciÄ… o tym, jak Å‚atwo w rÄ™kach czÅ‚owieka kruszeje naczynie ulepione z obcych mu materiałów. System totalitarny nie może siÄ™ ludziom udać, bo jest wymierzony przeciwko ludzkiej naturze. Systemów totalitarnych już w Europie nie mamy, ale nadal jesteÅ›my ludźmi. Mocno sÅ‚abymi, brzydko Å‚adnymi, poprzecznie równolegÅ‚ymi stworzeniami, które bywajÄ… swoim profilem spoÅ‚ecznoÅ›ciowym o wiele częściej niż sobÄ….
Zespół przyznaje, że materiaÅ‚ źródÅ‚owy jest trudny, bardzo bogaty i nieÅ‚atwo byÅ‚o przeÅ‚ożyć go na jÄ™zyk teatru, który bÄ™dzie w stanie „zadziaÅ‚ać”.
- Po przeczytaniu książki byÅ‚em przerażony. Po przeczytaniu adaptacji byÅ‚em jeszcze bardziej przerażony. Po wejÅ›ciu na scenÄ™ zaczÄ…Å‚em siÄ™ uspokajać. – uÅ›miecha siÄ™ Mateusz Brodowski, odtwórca głównej roli – To wymarzony debiut dla mÅ‚odego aktora, ale zarazem wielkie, emocjonalne wyzwanie.
Autorem przekładu jest Leszek Engelking, kompozytorem muzyki - Włodzimierz Kiniorski. Ruchem scenicznym zajmuje się Ewelina Ciszewska. Oprócz Brodowskiego w spektaklu wezmą udział także Zdzisław Reczyński, Ewa Lubacz, Michał Olszewski i Andrzej Kuba Sielski.
„Zaproszenie na egzekucjÄ™” w Teatrze KubuÅ› to drugi, po „Sklepach cynamonowych”, spektakl realizowany w ramach sceny dla dorosÅ‚ych.
grolecki
Komentarze |